Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 (eller Fysik B, Kemi A, Matematik E)
Det övergripande syftet med utbildningen är att studenten ska tillgodogöra sig de kunskaper, och utveckla de färdigheter och värderingsförmågor som krävs för att utveckla och driva hållbara datatekniska produkter, processer, system och tjänster.
De tre första åren ger en bred datateknisk grund med kurser i programmering, datavetenskap, datorteknik, elektronik, matematik, fysik, samt om samspelet mellan människa, teknik och samhälle. Under det tredje året görs ett självständigt arbete på 15 hp. De två sista åren ger utrymme för profilering, antingen inom Data Science eller Internet of Things. Studenten väljer inför år 4 vilken av de två profilerna de ska följa.
Redan från start finns ett fokus på civilingenjörens roll i att adressera samhällsutmaningar och datateknikens tillämpningar. Även olika hållbarhetsaspekter, inklusive ekologisk, social, såväl som ekonomisk hållbarhet, lyfts fram och fungerar som en röd tråd i många kurser, t.ex. i val av exempel under föreläsningar, laborationer, inlämningsuppgifter och projekt. Vikten av lagarbete betonas redan från start och studenten tränar upp sin förmåga i detta i flera kurser.
Utbildningen utgår från ett studentaktivt lärande i olika former där studenten utvecklar sin ämnesmässiga kompetens och sin professionella identitet som civilingenjör. Undervisningen planeras så att den ger den studerande förmåga till och vana vid att arbeta såväl självständigt som i grupp. Projekt har en central roll i utbildningen och innebär att studenten tränas i att använda ämneskunskaperna i en kontext som svarar mot en förväntad profession. Studenten utvecklar härmed också förmågan att kunna planera sitt arbete och bryta ner problem i konkreta aktiviteter.
Den lärarledda undervisningen avser primärt att stödja studentens egna studier och huvudvikten läggs vid systemtänkande, att angripa problem med ett helhetsperspektiv och att kunna sätta sig in ett problems sammanhang. Matematik är ett viktigt verktyg för civilingenjören vid problemlösning och används i så gott som samtliga kurser. Studentens förmåga att identifiera kunskapsgap och att ta till sig ny kunskap och kunna värdera information övas i flertalet kurser. De olika kurserna är utformade på så sätt att de stödjer och drar nytta av varandra, så långt möjligt.
Studentens lärande sker genom projektarbete, föreläsningar, övningar, fallstudier, laborationer, seminarier, handledning, självstudier med mera. Engelskspråkig kurslitteratur används i sådan omfattning att studenten uppnår färdigheter i att använda facklitteratur och facktermer på engelska.
Det självständiga arbetet under år tre kommer att göras inom Datavetenskap och studenten kommer således att erbjudas totalt 90 hp i detta huvudområde med progression (och därmed möjliggöra för studenten att ta ut en kandidatexamen).
Behörighet: Tillämpad data science/ Applied Data Science Godkänd projektplan från CD163A: Självständigt arbete för civilingenjör (3 hp) + CM152A: Matematisk statistik, 7.5 hp + CD120A: Algoritmer och datastrukturer, 7.5 hp + CM143A: Analys II, 7.5 hp
Inför år 4 väljer studenterna en profil. För att få påbörja en profil krävs att studenten uppfyller behörighetskraven för profilen.
Övergripande mål i Högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap: 8-9§)
Utbildning på grundnivå ska utveckla studentens
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenten, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studentens förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studentens förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för civilingenjörsexamen enligt Högskoleförordningen
För civilingenjörsexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör.
Kunskap och förståelse
För civilingenjörsexamen (i datateknik) skall studenten
- visa kunskap om det valda teknikområdets (datatekniks) vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa såväl brett kunnande inom det valda teknikområdet (datateknik), inbegripet kunskaper i matematik och naturvetenskap, som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området.
Färdighet och förmåga
För civilingenjörsexamen skall studenten
- visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen,
- visa förmåga att skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar,
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden även med begränsad information,
- visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För civilingenjörsexamen skall studenten
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Civilingenjörsexamen i datateknik, 300 hp.
Master of Science in Engineering in Computer Science, 300 credits.
Civilingenjörsexamen i datateknik uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng. Samtliga obligatoriska kurser enligt kurslistan ska ingå inklusive examensarbete om 30 högskolepoäng.
Undervisningsspråk: svenska och engelska
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
När terminerna 1-6 i utbildningsprogrammet (180 högskolepoäng) är genomförda med godkänt resultat är examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap (Bachelor of Science in Computer Science) uppfyllda.
Inför år 4 väljer studenten en profil. För att få påbörja en profil krävs att studenten uppfyller behörighetskraven för profilen.
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.