Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 4.
CTDVA Datavetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.
Kursen innehåller följande:
- datateknikens roll i samhället
- grundläggande begrepp inom datateknik, inklusive teoretiska begrepp som Turingmaskiner
- professionalism och ingenjörsrollen
- introduktion till människocentrerad design och människans kognition
- grundläggande begrepp inom jämställdhet, etik och hållbar utveckling
- gruppdynamik och samarbete
- akademiskt skrivande, presentationsteknik och studieteknik
Kursen bygger på interaktivitet och utbyten mellan kursdeltagare och utgår därför ifrån att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ och visa på eget åtagande under kursens gång.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för och förklara Turingmaskiner och andra grundläggande begrepp inom datateknik och datateknikens roll i samhället,
2. beskriva viktiga ansvarsområden samt individuella, interpersonella och professionella färdigheter som ingår i ingenjörsrollen,
3. beskriva stegen i en människocentrerad designprocess vid utveckling av system och produkter som bygger på datateknik,
4. förklara grundläggande begrepp inom etik, jämställdhet och hållbar utveckling,
5. exemplifiera ingenjörsprofessionalism på individuell, interpersonell och professionell nivå
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
6. planera, kommunicera skriftligt och muntligt framföra presentation om ingenjörsrollen, bl.a. utifrån jämställdhet, samhälleliga- och etiska aspekter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
7. kritiskt granska och reflektera över jämställdhet, samhälleliga- och etiska konsekvenser av olika datatekniska tillämpningar utifrån ekonomisk, ekologisk och social hållbar utveckling,
8. reflektera över människans kognitiva förmågor i förhållande till datateknikens möjligheter och begränsningar,
9. diskutera och analysera ingenjörsrollen och ingenjörsprofessionalism, utifrån jämställdhet, samhälleliga- och etiska aspekter, i förhållande till olika datatekniska tillämpningar.
Föreläsningar, seminarium, grupparbete och presentationer samt självstudier
För godkänt betyg krävs:
- godkänd skriftlig tentamen (TH, 5 hp) (Lärandemål 1-6).
- godkända seminarium med tillhörande skriftliga uppgifter (UG, 2,5 hp) (Lärandemål 6-9).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur AB.
- Brookshear, G. & Brylow, D. (2019). Computer Science: An Overview (13th edition), Pearson.
- Jacobsson, P. (2019). Den bildade ingenjören. Studentlitteratur.
Utöver detta tillkommer kompletterande material och föreläsningsmaterial som tillhandahålles digitalt via kursplatsen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.