Grundnivå
- CM103A Diskret matematik (7,5 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD134A Elektronik (7,5 hp)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.
Kursens syfte är att studenten utvecklar grundläggande förståelse för datorns arkitektur, dess olika komponenter och hur dessa är uppbyggda av digitala kretsar, inklusive kopplingen mellan högnivåspråk och hårdvara. Studenten ska även uppnå en förståelse kring vilka prestanda-konsekvenser olika designval kan få.
- Logiska grindar, samt kombinatoriska och sekventiella kretsar
- Optimering av logiska kretsar (med algebraisk manipulation och Karnaugh-diagram)
- Finita tillståndsmaskiner
- Grunderna för dator- och CPU-arkitekturer
- Grundläggande minneselement och I/O
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara digitalteknikens roll i datorarkitekturer,
2. förklara teorin kopplad till finita tillståndsmaskiner, samt hur funktionalitet som uttrycks i ett högnivåspråk realiseras med hjälp av datorsystemets hårdvara och processorns instruktionsuppsättning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. analysera och optimera digitala kretsar med hjälp av Boolesk algebra och Karnaugh-diagram,
4. konstruera, analysera och verifiera digitala moduler (inklusive tillståndsmaskiner) inom en datorarkitektur med hjälp av en simulator,
5. utveckla enkla program med assembler-instruktioner från RISC- eller CISC-arkitekturer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
6. utvärdera och jämföra arkitektoniska mönster baserat på krav som genereras av problemets domän- och prestandabehov.
Föreläsningar, övningar, laborationer, projektarbete (inklusive handledning) och självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- godkänd muntlig och/eller skriftlig tentamen (3 hp, TH) (Lärandemål 1, 2 och 6).
- godkända laborationsuppgifter (3 hp, UG) (Lärandemål 3, 4 och 5).
- godkänd skriftlig inlämning och muntlig presentation av projektuppgift (1,5 hp, UG) (Lärandemål 3, 4 och 5).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på tentamen.
- Hamacher, C., Vranesic, Z., Zaky, S., and Manjikian N. (2011) Computer Organization and Embedded Systems (6th Edition), McGraw Hill.
- Storey, N. (2017) Electronics - A systems approach (6th edition), Pearson/Prentice Hall.
Referenslitteratur:
- Cajander, A. (2022) Inbyggda system med RISC-V , Studentlitteratur.
- Patterson, D. and Hennessy, J. (2017) Computer Organization and Design RISC-V Edition: The Hardware/Software Interface, Morgan Kaufmann.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.