Grundnivå
Minst 120 hp inom programmet Civilingenjör datateknik, inklusive kurserna:
- CD141A Programvaruutveckling och projekt (15 hp)
Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD153A Hållbar utveckling och etik inom datateknik (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik.
Syftet med kursen är att studenten ska tillämpa de kunskaper och färdigheter som utvecklats under studietiden. Vidare syftar kursen till att studenten använder sig av sina ingenjörskunskaper i projekt som inbegriper praktisk utveckling för att fördjupa sin kompetens och träna på att genomföra ett självständigt arbete på ett ingenjörsmässigt sätt.
Kursen innefattar bland annat:
- Introduktion till forskningsmetodologi
- Problemformulering
- Projektplanering
- Litteratursökning
- Självständigt ingenjörsmässigt arbete
- Teknisk dokumentation och akademiskt skrivande
- Muntlig presentation
- Kritisk granskning
Kursen består av tre delar: Problemdefinition och projektplanering, uppsatsprojektet och opposition.
Uppsatsprojektet har två faser:
att utföra projektet och dokumentera det skriftligt i en uppsats, och
att presentera och försvara uppsatsen muntligt.
Oppositionen utgörs av att noggrant studera en annan uppsats, det vill säga att kritiskt analysera den i en skriftlig opposition, och att fungera som opponent när den uppsatsen presenteras.
Analys av samhälleliga aspekter såsom hållbarhet och jämställdhet är viktiga komponenter i både det egna arbetet och oppositionen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. visa fördjupad kunskap inom minst ett datatekniskt område,
2. visa förståelse för forsknings- och utvecklingsprocessen och dess planering.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. självständigt identifiera, formulera, söka efter och kritiskt utvärdera lösningar till datatekniska problem,
4. självständigt planera och genomföra ett datatekniskt projekt inom givna tidsramar,
5. aktivt söka, analysera och systematiskt integrera relevant information kring ett givet datatekniskt problem,
6. utveckla och utforma en lösning till ett datatekniskt problem med hänsyn taget till samhälleliga aspekter,
7. presentera och diskutera resultat av ett datatekniskt projekt såväl muntligt som skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
8. värdera och analysera problemställningar inom datateknik med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
9. kritiskt analysera datatekniska lösningar och identifiera deras huvudsakliga styrkor och svagheter, utifrån såväl tekniska som samhälleliga aspekter, inklusive etik, hållbarhet och jämställdhet,
10. visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap i relation till ett datatekniskt problem.
Seminarier, handledning och självstudier.
Studenten tilldelas en akademisk handledare, och kan därutöver ha en extern kontaktperson, till exempel en presumtiv användare av projektresultatet på ett företag. Handledaren (och den eventuella externa kontaktpersonen) stöder och guidar studenten genom projektet, men studenten förväntas vara drivande i att begära stöd.
Studenten förväntas fortlöpande rapportera till handledaren under projektarbetet.
För godkänt betyg krävs :
- godkänd projektplan (3 hp, UG) (Lärandemål 2-5 och 8).
- godkänd uppsats och muntlig presentation (10 hp, TH) (Lärandemål 1-10).
- godkänd opposition (2 hp, UG) (Lärandemål 9).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på uppsats och muntlig presentation.
- Dawson, C. (2015). Projects in computing and information systems: A student’s guide (3rd edition), Pearson.
Dessutom förväntas studenten söka efter lämplig kurslitteratur relevant för det specifika projektet på egen hand med stöd av handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.