Grundnivå
- CM103A Diskret matematik (7,5 hp)
- CD122A Databaser (7,5 hp)
- CD131A Datakommunikation (7,5 hp)
- CD142A Digital- och datorteknik (7,5 hp)
- CD151A Systemprogramvara (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik.
Målet med kursen är att studenten ska utveckla en förståelse för sårbarheter och etiska aspekter i datatekniska system, samt förståelse om och förmåga att nyttja några centrala metoder för att skydda sådana system från både ett samhälleligt och organisatoriskt perspektiv.
Huvudsakligt innehåll:
- centrala begrepp inom datasäkerhet
- datasäkerhetsmål inklusive sekretess, data integritet, tillgänglighet
- personlig integritet och etik
- hot- och riskanalys
- skadlig programvara och attacker
- tekniker för nätverkssäkerhet och databassäkerhet inklusive, standarder för maskin-till-maskinkommunikation, epost och webbservrar, samt tekniker för autentisering och åtkomstkontroll
- kryptoteknik såsom kryptering och hash-funktioner inklusive dess möjligheter och begränsningar
- teknik för intrångsdetektering och intrångshindrande
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara grundläggande datasäkerhetsterminologi avseende sekretess, data integritet och tillgänglighet och relatera dessa till hot och attacker och värdet på informationstillgångar,
2. beskriva olika datasäkerhetsteknikers roll och principer samt dess möjligheter och begränsningar, och
3. beskriva principer för skadlig programvara och attacker.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
4. utföra en grundläggande analys för utvärdering av hot och risk för ett givet scenario,
5. föreslå och motivera lämplig datasäkerhetsteknik givet ett scenario, och
6. tillämpa datasäkerhetstekniker i laborativ miljö samt identifiera dess brister och styrkor.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
7. utifrån personlig integritet och etiska aspekter problematisera och argumentera i förhållande till ett relevant scenario som kan påverka den digitala miljön, människor och samhället i stort, och
8. motivera prioritering av vilka hot mot den digitala miljön som bör adresseras med vilken datasäkerhetsteknik i förhållande till teknikens begräsningar, människors agerande och ansvar samt i förhållande till effekter på systemets användbarhet.
Föreläsningar, seminarier, laborationer, fallstudie, och självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- godkända skriftliga tentamina (3hp, TH) (Lärandemål 1, 2, 3, 4).
- godkänd projektrapport samt muntlig redovisning av rapporten (2.5hp, UG) (Lärandemål 4, 5, 7, 8).
- godkänt laborativt arbete inklusive redovisningar i form av korta rapporter av delmoment (2hp, UG) (Lärandemål 6).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- Stallings, W. and Brown, L. (2018) Computer Security: Principles and Practice (4th Edition) , Global Edition. Pearson Education.
Referenslitteratur:
- Anderson, R. (2020) Security Engineering: A Guide to Building Dependable Distributed Systems (3rd Edition), Wiley.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.