Grundnivå
- CM121A Analys I (7,5 hp)
- CM123A Linjär algebra (7,5 hp)
- CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
- 1.5 hp från kursen CM143A Analys II (7,5 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CM152A Matematisk statistik (7,5 hp)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap och färdighet att formulera och använda modeller, baserade på numeriska metoder, för att simulera och optimera fenomen och skeenden av relevans för datateknik.
Numeriska metoder för:
- Derivator
- Integraler
- Ekvationer och ekvationssystem
- Differentialekvationer
- Monte Carlo-tekniker
samt
- Formulera modeller som bas för simulering och optimering
- Programmering och implementering av numeriska modeller
- Användning av de uppsatta modellerna för simulering och optimering av fenomen och skeenden inom teknik
- Olika typer av simulering
- Visualisering av simuleringar
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för begrepp och förklara samband inom numeriska metoder, modellering, simulering och optimering.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
2. formulera modeller som bas för simulering och optimering,
3. implementera och utvärdera numeriska modeller i lämpligt programmeringsspråk, och
4. simulera, optimera och utvärdera fenomen och skeenden utifrån de uppsatta modellerna.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
5. kritiskt granska och utvärdera formulerade numeriska modeller och resultaten av simuleringar och optimeringar, och
6. självständigt inhämta kompletterande kunskaper
Föreläsningar och datorlaborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- godkänd skriftlig tentamen med datorstöd (4 hp, TH) (Lärandemål 1-4)
- godkända datorlaborationer (3,5 hp, UG) (Lärandemål 3-6)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- Jönsson, P. (2022) Programmering, modellering och simulering i Python, Studentlitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.