Grundnivå
- CM121A Analys I (7,5 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kurserna CM123A Linjär algebra (7,5 hp) och CM132A Tillämpad fysik (7,5 hp)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen i Datateknik.
Kursens syfte är att studenten utvecklar förståelse för hur information representeras med analoga och digitala elektriska signaler, inklusive:
- Grundläggande elektrisk teori
- DC-analys av kretsar
- Halvledarteori och applikationer
- Operationsförstärkare och applikationer
- Logiska grindar
- Introduktion till kombinatoriska- och sekventiella kretsar
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara elektro- och digitalteknikens grundkoncept och metoder.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
2. göra beräkningar och mätningar på analoga och digitala elektroniska kretsar,
3. konstruera och analysera enkla kretsar med operationsförstärkare,
4. utföra konstruera och analysera enkla digitala kombinatoriska- och sekventiella kretsar,
5. söka efter, jämföra och analysera olika elektroniska komponenter med hjälp av deras tekniska beskrivningar,
6. kombinera analoga och digitala komponenter för att konstruera moduler och delsystem.
Föreläsningar, övningar, laborationer, projektarbete (inklusive handledning) och självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- godkänd skriftlig tentamen (3 hp, TH) (Lärandemål 1 och 6).
- godkända laborationsuppgifter inklusive muntlig redovisning (3 hp, UG) (Lärandemål 2, 3, 4 och 5).
- godkänd skriftlig inlämning och muntlig presentation av projektuppgift (1,5 hp, UG) (Lärandemål 2, 3, 4 och 5).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- Storey, N. (2017) Electronics - A systems approach (6th ed.), Pearson/Prentice Hall.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.