Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
- CD101A Datateknik och ingenjörsrollen (7,5 hp)
- CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
- CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
- CD120A Algoritmer and datastrukturer (7,5 hp)
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen i Datateknik.
Innehåll
Kursen behandlar:
- konceptuella modeller
- interaktionsteknologier
- interaktionsmodeller och ramverk
- kognitiva, sociala och emotionella aspekter
- användarcentrerad och människocentrerad designprocess
- användarstudie
- prototyparbete
- utvärderingsmetoder
Kursen bygger på interaktivitet och utbyten mellan kursdeltagare och utgår därför ifrån att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ och visa på eget åtagande under kursens gång.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. beskriva och diskutera en användarcentrerad designprocess, 2. redogöra för och diskutera olika teorier, begrepp och modeller inom människa-datorinteraktion.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. kritiskt granska och resonera kring frågeställningar, metoder och slutsatser i tidigare genomförda vetenskapliga studier och utvecklingsprojekt inom människa-datorinteraktion
4. tillämpa en användarcentrerad designprocess för att lösa problem och hantera utmaningar relaterade till människa-datorinteraktion, samt kritiskt utvärdera lösningarna,
5. designa och utveckla användarcentrerade interaktiva prototyper med hänsyn till människors förutsättningar och behov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
6. utvärdera och reflektera över teorier, begrepp och modeller som tillämpas för att lösa problem relaterade till människa-datorinteraktion,
7. utvärdera utvecklade interaktiva prototyper utifrån användbarhetskriterium, jämställdhet och användarupplevelse med hjälp av lämpliga metoder och verktyg.
Arbetsformer
Föreläsningar, arbetsseminarium, grupparbete, handledning av projektarbeten och självstudier.
Bedömningsformer
För godkänt betyg krävs:
- godkänt projektarbete (2 hp, UG) (Lärandemål 4-5).
- godkända individuella uppgifter (3 hp, UG) (Lärandemål 3, 6-7).
- godkänd skriftlig tentamen (2.5 hp, TH) (Lärandemål 1-2, 6-7).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
- Johnson, J. (2020) Designing with the mind in mind: simple guide to understanding user interface design guidelines. Morgan Kaufmann
- Sharp, H., Preece, J. and Rogers, Y. (2019) Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. 5th edition. John Wiley & Sons.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.