Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Behörighetskraven inom naturkunskap för programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering (TGSTA) uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, studiebesök, projektarbeten och handledning. Utbildningen bygger i stor utsträckning på studentaktivt och problembaserat lärande. Stor vikt läggs vid att utveckla förmåga att samarbeta i olika former av gemensamma projekt, samt förmåga att presentera arbetsresultat i skriftlig och muntlig form. Studenten arbetar såväl individuellt som i grupp.
Programmets progression sker ämnesmässigt genom teoretisk och tillämpad fördjupning med fokus på att utveckla förmåga att integrativt arbeta med problemställningar rörande stadsbyggnad, stadsutveckling och planering. Vidare sker progression genom utveckling av förmåga att arbeta med allt mer komplexa urbana och fysiska planeringsprocesser. Utbildningens tvärdisciplinära innehåll innebär att progression även sker genom successiv utökning av undersökningsområden och ämnen.
Progressionen i huvudområdet byggd miljö sker under fem terminer och avslutas med ett självständigt arbete om 22,5 hp.
I programmets kurser bedrivs undervisning på svenska och engelska och både svensk- och engelskspråkig kurslitteratur används i sådan omfattning att studenten uppnår färdigheter i att använda facklitteratur och facktermer både på svenska och engelska. De kurser som bedrivs på engelska är öppna för utbytesstudenter, vilket ger möjlighet till internationella perspektiv på olika sätt under studietiden.
Enligt högskolelagen 1:8-9
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
- Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Enligt högskoleförordningen, bilaga 2, Kandidatexamen
För kandidatexamen skall studenten kunna:
- redogöra för, diskutera och kritiskt reflektera över centrala begrepp och teorier rörande byggd miljö, inkluderande arkitektur, stadsbyggnad, stadsutveckling, planering och hållbar utveckling, samt deras vetenskapliga grund
- redogöra för, diskutera och tillämpa lagstiftning, regelverk och metoder för yrkesutövning inom huvudområdet byggd miljö samt kommunicera genom muntliga och skriftliga presentationsformer
- söka, samla, analysera, värdera och kritiskt tolka relevant information och kunskap samt tillämpa teori med stöd av aktuell forskning för att adressera problemställningar rörande byggd miljö självständigt och i samarbete med andra
- identifiera och bedöma problem och utmaningar inom huvudområdet byggd miljö med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter utifrån grundläggande demokratiska samhällsvärden, maktstrukturer, olika gruppers rättigheter i samhället och mål för jämställdhet och hållbar utveckling
- medverka i och driva stadsbyggnads-, stadsutvecklings- och planeringsprocesser, föreslå och utveckla lösningar genom samarbete, förhandling och dialog samt även bedöma olika lösningars påverkan
- använda olika verktyg och metoder för gestaltning, visualisering och rumslig analys inkluderande analoga och digitala verktyg relevanta för professionell tillämpning inom huvudområdet byggd miljö
- självständigt genomföra vetenskapliga undersökningar genom tillämpning av vetenskaplig metod och i skrift redogöra för och diskutera kunskapens roll i samhället och människors ansvar för hur den används
Kandidatexamen
Kandidatexamen med huvudområde Byggd miljö (Bachelor of Science with a Major in Built Environment). Examen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav kurser från kurslistan ovan om minst 120 högskolepoäng med succesiv fördjupning inom huvudområdet samt 30 högskolepoäng valfria kurser. Studenten skall inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Om ett utbildningsprogram avvecklas medför detta även att utbildningsplanen upphör att gälla. Dock sker inte detta förrän studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom normal studietid, räknat från den sista antagningen till programmet. Dessutom ges studenter därefter möjlighet att slutföra sin utbildning under en avvecklingsperiod som omfattar minst två ytterligare terminer.