Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
KSBYO Byggd miljö
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på nivå 1-30 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i byggd miljö.
Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper om den fysiska planeringens förutsättningar och verksamheter med fokus på dess processer, aktörer, begrepp och instrument. Kursen omfattar:
- introduktion till grundläggande teorier, begrepp och metoder som används för analys av människors relation till den byggda miljön och upplevelser av staden
- introduktion till grunderna i fysisk planering inkluderande inventering, analys och gestaltning,
- introduktion i gestaltnings- och visualiseringverktyg och modellering
- tillämpade undersökningar av relationen mellan planer, byggnadstypologier, stadsrummens utformning och människors användning av dessa.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
- beskriva stadens morfologi, dess sociala, tekniska strukturer och funktioner samt kopplingen mellan stadens fysiska miljö och människornas användning och upplevelser av staden
- redogöra för planeringsverksamhet och dess problemställningar
- tillämpa metoder för inventering och undersökning av stadens fysiska miljöer inklusive skisser, fältobservationer och kartanalyser samt kritiskt reflektera över relationen mellan val av metoder, material och resultat
- utveckla och visualisera planeringskoncept genom olika tekniker och programvaror för gestaltning
- argumentera för en förändringsprocess i ett planeringssammanhang och presentera det i utställningsformat
- kritiskt reflektera över relationer mellan stadens fysiska och sociala miljöer i olika planeringsförslag
Föreläsningar, studiebesök, stadsvandringar, handledning, obligatoriskt seminarium, workshops och självstudier.
Kursen examineras genom:
- individuellt aktivt deltagande i litteraturseminarium, inkluderande skriftligt underlag (2 hp) (UG) (lärandemål 1)
- individuella inlämningsuppgifter inkluderande muntlig redovisning (4 hp) (UV) (lärandemål 1,2, 3)
- inlämningsuppgift inkluderande muntlig redovisning, gruppuppgift I (4 hp) (UG) (lärandemål 2, 3)
- inlämningsuppgift inkluderande muntlig redovisning, gruppuppgift II (4 hp) (UG) (lärandemål 4, 5, 6)
- individuella rapporter (6 hp) (UV) (lärandemål 4, 5, 6)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att individuella inlämningsuppgifter (4 hp) och individuella rapporter är väl godkända (6 hp) (UV).
- Bergström, B. (senaste upplagan). Effektiv visuell Kommunikation. Carlsson, Stockholm.
- Carmona T., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (senaste upplagan). Public Places - Urban Spaces. The Dimensions of Urban design. (Finns om ebok).
- Dovey, K. (senaste upplagan). Urban Design Thinking – A Conceptual Toolkit. Bloomsbury Academic.
- Lynch, K. (senaste upplagan). The Image of the City. The MIT Press, Cambridge.
- Nyström, J. (senaste upplagan). Planeringens grunder, en översikt. Studentlitteratur, Lund.
Övrigt material, inklusive böcker och artiklar, tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.