Grundnivå
BY411A Planering I: Introduktion till fysisk planering, 20 hp + BY430E Planning II: Sustainable Urban Development, 15 hp + ytterligare minst 25 högskolepoäng inom huvudområdet.
KSBYO Byggd miljö
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på nivå 61-90 hp och ingår
examensfordringarna för kandidatexamen i byggd miljö.
Kursen syftar till att utveckla teoretiska och tillämpade kunskaper om strategisk planering i hur samhällets resurser nyttjas och tas tillvara. I den strategiska planeringen behöver olika hänsyn tas till nationella, regionala och lokala intressen som innebär att många av samhällets utmaningar behöver samordnas.
Kursen syftar också till att ge studenten förståelse för hur flerstyrningsnivå och samverkan bidrar och skapar motsättningar för hur samhällsutmaningar hanteras.
Kursens innehåll:
- Översikts- och regionplanen som planeringsinstrument och relation till andra planinstrument och visionsdokument
- Flernivåstyrning och olika planeringsorgan
- Tillämpning av lämpliga metoder för inventering, analys, utarbetande och presentation av planeringsunderlag
- Diskurser om hållbarhet i relation till strategisk planering
Akademiskt skrivande och presentationsteknik
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala teoretiska perspektiv på strategisk planering
- redogöra för institutionella roller i planeringsprocessen med inriktning mot flernivåstyrning
- identifiera samt redovisa, sammanställa och kritiskt analysera samt redovisa relevanta underlag för en strategisk utvecklingsplan
- reflektera över strategiska ställningstaganden i planeringen med hjälp av teoretiskt förankrade begrepp
- analysera förutsättningar att bedriva strategisk planering på olika institutionella nivåer
- kritiskt och reflekterande diskutera och argumentera för olika strategiska planeringsprocesser och hur dessa återverkar på samhället utifrån krav och förväntningar om social-, ekonomisk- och miljömässig hållbarhet
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, individuellt arbete, självstudier.
Seminarier 3 hp (UG) (lärandemål 1, 6)
Grupparbete 7 hp (UG) (lärandemål 1-6)
Individuellt arbete 5 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 5, 6)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs dessutom Väl godkänt på det individuella arbetet.
- Johansson, M. (senaste upplagan). Etik i stadsplanering (1. uppl. ed.). Studentlitteratur, Lund.
- Oosterlynck, S., Van den Broeck, J., Albrechts, L., Moulaert, F. & Verhetsel, A. (senaste upplagan). Strategic Spatial Projects: Catalysts for Change. Routledge, London.
- Rönnlund, M., & Tollefsen, A. (senaste upplagan). Rum: samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber, Stockholm.
Artiklar och övningsmaterial tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.