Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Kursen innehåller grundläggande kunskaper om geografiska informationssystem (GIS) och statistiska metoder för analys av samhällsgeografiska problem och tillämpningar. Särskilt gäller detta hur man kan kombinera GIS och statistik i undersökande arbete för att värdera och analysera samhällsgeografiska problem och tillämpningar för planering av byggda miljöer. Utöver grundläggande teoretiska kunskaper läggs stor vikt vid praktiskt arbete med GIS och statistik för hantering, bearbetning, analys och kartering av olika typer av data.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande kunskaper om rumsliga data, rumsliga analysmetoder och kartografiska principer, samt om GIS som verktyg för analys och kartering
- redogöra för grundläggande kunskaper om statistiska data och analysmetoder
- använda GIS och statistik för att utföra samhällsgeografiska analyser för planering av byggda miljöer
- utveckla problemställningar, syften och frågeställningar med relevans för planering av byggda miljöer
- söka och identifiera data för att genomföra en undersökning för planering av byggda miljöer och rapportera framtagna resultat
- värdera problemställningar, metoder, analyser och resultat med avseende på felkällor och relevans för planering av byggda miljöer.
Kursen omfattar föreläsningar, handledningar, övningar, projektarbete och självstudier. Arbetsformerna kräver kontinuerligt och aktivt deltagande.
- Individuell skriftlig examination (2 hp) (UG) (lärandemål 1 och 2)
- Individuella övningsrapporter (1,5 hp) (UG) (lärandemål 3, 4, 5 och 6)
- Individuellt projektarbete (4 hp) (UV) (lärandemål 3, 4, 5 och 6)
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Individuellt projektarbete är väl godkänt.
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
- Barmark, M. & Djurfeldt, G. (senaste upplagan) Statistisk verktygslåda 0 – att förstå och förändra världen med siffror. Studentlitteratur, Lund.
- Harrie, L. (Red.). (senaste upplagan) Geografisk informationsbehandling – Teori, metoder och tillämpningar. Studentlitteratur, Lund.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.