Grundnivå
Minst 30 högskolepoäng i avslutade kurser inom huvudområdet byggd miljö.
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på nivå 1–60 hp och ingår examensfordringarna för kandidatexamen i byggd miljö.
Syftet med denna kurs är att studenten utvecklar kunskap om den urbana integrationen men också kunskap om hur man kan bidra till att integrera det urbana. Kursen utvecklar teoretisk, empirisk och praktisk kunskap om urban integration utifrån följande 10 teman:
- Vad är integration?
- Ekonomins urbana integration
- Kategorier och kategoriseringar
- Urban integration av välfärdsregimer
- Segregation: Samhällets urbana gränser
- Samhällsplaneringens och bostadsförsörjningens betydelse för segregation och den urbana integrationen
- Framtidsstaden
- Internationella jämförelser
- Kunskapernas betydelse för integrationen av det urbana
- Forskningsmetodik och forskningsetik
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera integrationen av det urbanas sociala sammanhang, med särskild inriktning på segregationen mellan innanför- och utanförskap.
- tillämpa metoder för att inhämta och analysera information om det urbanas sociala sammanhang och människors skilda levnadsvillkor.
- värdera och kritiskt diskutera information om problem respektive möjligheter med den urbana integrationen i förhållande till samhällsplaneringens praktik.
- kritiskt reflektera över sin egen kunskapsprocess och dess bidrag till integrationen av det urbana.
- planera och genomföra en empirisk undersökning om den urbana integrationen genom grupparbete.
- planera och genomföra ett självständigt vetenskapligt grundat arbete om det urbanas sociala sammanhang.
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, grupparbete, muntliga presentationer, handledning och en skriftlig uppsats.
- Individuell skriftlig uppgift (3,5 hp) (UV) (Lärandemål 1–4)
- Grupparbete: undersökning av den urbana integrationen (4 hp) (UG) (Lärandemål 1–5)
- Individuell skriftlig uppsats. (7,5 hp) (UV) (Lärandemål 1–6)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt
Helkursbetyg: För godkänt betyg måste samtliga examinationer vara godkända. För väl godkänt betyg måste Individuell skriftlig uppgift och Individuell skriftlig uppsats vara väl godkända*.*
- Börtz, T. (senaste upplagen). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm.
- Grander, M. (senaste upplagen). Allmännyttan och jämlikheten. Svensk bostadspolitik vid vägskäl? SNS Förlag, Stockholm. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Lindström, J. (senaste upplagen). Segregation. Liber, Malmö
- Salonen, T, Grander, M. & Rasmusson, M. (2018). Segregation och segmentering i Malmö. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Stigendal, M. (senaste upplagen). Samhällsgränser. Ojämlikhetens orsaker och framtidsmöjligheterna i en storstad som Malmö. Liber, Stockholm.
- Urban, S. (senaste upplagen). Integration och grannskap. Studentlitteratur, Lund.
- Wacquant, L. (senaste upplagen). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge
Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.