Grundnivå
BY421A Metoder i urbana studier 7,5 hp eller motsvarande kurs + BY422E Planning, Democracy and Justice, 15 hp +
BY431A Urban integration, 15 hp +
BY442A Planering III. Strategisk planering på kommunal och regional 15 hp
samt ytterligare minst 10 högskolepoäng inom huvudområdet.
KSBYO Byggd miljö
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på nivå 61-90 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i byggd miljö.
I kursen förbereder och genomför studenten ett självständigt vetenskapligt arbete vilket utgör examensarbete inom huvudområdet Byggd miljö. Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskap och förståelse inom huvudområdet Byggd miljö, inbegripen kunskap om områdets vetenskapliga grund, tillämpliga vetenskapliga metoder samt orientering om områdets aktuella forskningsfrågor. I kursen ska studenterna genomföra ett självständigt utfört och vetenskapligt grundat arbete inom huvudområdet byggd miljö. I kursen ingår även att ta fram ett förslag på en projektplan för det självständiga arbetet baserat på ett vetenskapligt och forskningsetiskt förhållningssätt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet Byggd miljö inbegripen kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
- utforma, planlägga och genomföra ett vetenskapligt grundat, självständigt arbete, presentera arbetet i seminarieform
- självständigt analysera och värdera de resultat som framkommer i ett undersökningsarbete samt granska och utvärdera andra studenters vetenskapliga arbeten
- förstå och tillgodogöra sig innehåll i vetenskaplig litteratur inom huvudområdet Byggd miljö, i relation till sitt självständiga arbete
- redogöra för och diskutera vetenskapliga metoder och deras användning samt självständigt analysera och värdera de resultat som framkommer i ett undersökningsarbete
- visa förmåga att inom huvudområdet Byggd miljö göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används samt visa förmåga att identifiera behov av ny kunskap och kompetensutveckling inom huvudområdet Byggd miljö.
Kursen genomförs huvudsakligen genom eget arbete med det ”självständiga arbetet”, som stöds av föreläsningar, handledning och seminarier. Närvaro vid andra kursdeltagares slutseminarier är obligatoriska. Det självständiga arbetet utförs företrädesvis i par.
Examination sker genom:
- projektplan (2 hp) (UV) (lärandemål 1, 2, 5, 7)
- självständigt vetenskapligt arbete (18,5 hp) (UV) (lärandemål 2, 3, 4, 5, 6, 7)
- försvar av arbetet vid slutseminarium (1 hp) (UG) (lärandemål 1, 5, 7)
- granskning av självständigt arbete samt opposition vid slutseminarium (1 hp) (UG) (lärandemål 2, 3, 6)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För betyg Väl godkänt på hela kursen krävs dessutom Väl godkänt på självständigt vetenskapligt arbete (18,5 hp)
- Karlsson, O. (red.) (senaste upplagan). Svenska skrivregler. Liber,Stockholm.
- Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (senaste upplagan). Att skriva en bra uppsats. Liber, Stockholm.
- Thurén, Torsten & Werner, Jack (senaste upplagan). Källkritik. Liber, Stockholm.
- Vetenskapsrådet (senaste upplagan). God forskningssed. Vetenskapsrådet, Stockholm.
- Vetenskapliga litteratur väljs i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.