UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Utbildningsplan

Hösten 2025

Utbildningsplan hösten 2025

Benämning

Spelutveckling

Engelsk benämning

Game Development

Programkod

TGSPA

Omfattning

180 hp

Undervisningsspråk

Svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2009-11-18

Fastställandedatum

2024-11-26

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C och Engelska 6.

Upplägg

Utbildningen är en datavetenskaplig utbildning med inriktning mot spelutveckling vilket innebär att studenterna tillägnar sig datavetenskaplig kompetens med fokus mot programmering och med en fördjupning i spelprogrammering. Inriktningen mot spelutveckling medför att även spelspecifika kurser såsom speldesign, spelstudier och 3D-modellering ingår. Dessa spelspecifika kurser medför en ökad förståelse för hela utvecklingskedjan från spelidé till färdigt spel. För att säkerställa det flervetenskapliga synsättet används tematiska seminarier under kursernas gång.

Projektarbete har en betydande roll som arbets- och studieform i utbildning. Projekten innebär att studenterna tränas i att använda sina kunskaper i en kontext som efterliknar situationer i en framtida profession. I projekten ingår även självvärdering ur både ett enskilt perspektiv och grupperspektiv vilket skapar en värdefull erfarenhet inför kommande arbetsliv. Parallellt med projekten sker undervisning genom föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer och handledning. De olika projektformerna specificeras, tillsammans med obligatoriska moment och krav för examination, i respektive kursplan. Undervisningen planeras och genomförs för att utveckla studentens förmåga att arbeta både självständigt och som medlem i en projektgrupp. Den lärarledda undervisningen avser primärt att stödja studentens självstudier och vikten läggs vid helhet, förståelse och sammanhang. Obligatoriska moment anges i respektive kursplan.

Projekt inom utbildningen kan vara både studentinitierat såväl som näringslivsanknutet arbete inom programmet. Projekt kan initieras av företag och genomförs tillsammans med studenter i programmet.

Under första året lär sig studenterna grundläggande programmering samt grunderna i spelprogrammering (2D). Under hösten ingår även speldesign där studenterna bl.a. får lära sig analysera existerande spel för att förstå hur de är uppbyggda och vad som gör spelen engagerande. Matematik är viktigt i spelprogrammering och under det första året möter studenterna en matematikkurs med bl.a. algebra, geometri, trigonometri. Vårterminen årskurs 1 innehåller en kurs i databasteknik, och dessutom en kurs där mjukvaruutvecklingsprocessens teori och praktik integreras i ett projekt.

Andra året innebär en fördjupning i programmering genom datastrukturer och algoritmer, artificiell intelligens och 3D-programmering samt ytterligare programmering i C++. Dessutom lär sig studenterna grunderna i 3D-modellering, datorgrafik och spelmotorer. Under detta andra år ingår även en introduktion till spelstudier och forskningsmetodik. Denna kurs fungerar som en bas för det examensarbete som görs under sista terminen.

Årskurs tre innehåller en projektkurs där målet är att skapa ett spel från idé till färdigt spel med hjälp av en för spelgenren lämplig spelmotor. Tredje året innehåller dessutom examensarbete samt 30hp valbara kurser. Det ges möjlighet till specialisering inom ramen för de valbara kurserna. Studenterna kan exempelvis välja att fördjupa sig ytterligare inom programmering, procedurell generering m.m.

Innehåll

Termin 1, hösten 2025

Objektorienterad spelprogrammering
DA315A, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Speldesign
DA301A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Matematik för spelutvecklare
MA127A, 7,5 hp (obligatorisk)
Kursen saknar huvudområde.

Termin 2, våren 2026

Systemutveckling med inriktning spel
DA335B, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Databasteknik
DA297A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområden: Data- och informationsvetenskap, Datavetenskap
Flertrådad programmering
DA218A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap

Termin 3, hösten 2026

Datavetenskap: C++ och programkonstruktion
DA378A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Tillämpade datastrukturer och algoritmer
DA304A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Artificiell intelligens för digitala spel
DA408A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Datorgrafik och modellering
DA307A, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Kursen Datorgrafik och modellering, 15 hp (DA307A) som börjar andra delen av termin 3 fortsätter på termin 4.

Termin 4, våren 2027

Fysik för digitala spel
FY121A, 7,5 hp (obligatorisk)
Kursen saknar huvudområde.
Datavetenskap: Spelstudier
DA380A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Spelmotorarkitektur
DA376B, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
Kursen Datorgrafik och modellering, 15 hp (DA307A) som börjar andra delen av termin 3 fortsätter på termin 4.

Termin 5, hösten 2027

Spelmotordriven produktutveckling
DA332A, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
DA332A: Spelmotordriven produktutveckling, ingår i huvudområdet datavetenskap. Kursen är inte obligatorisk för, men kan ingå i, examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap med inriktning mot spelutveckling.
På termin 5 läses 15 hp valbara kurser. Möjlighet finns att studera utomlands. Samtliga kurser på terminen ersätts då med kurser från utbytesstudier. Kurserna ska godkännas av programledare.

Termin 6, våren 2028

Datavetenskap: Examensarbete med inriktning mot spelutveckling
DA338A, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Datavetenskap
På termin 6 läses 15 hp valbara kurser.

Examensmål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad utbildning ska studenten:

Färdighet och förmåga

Efter avslutad utbildning ska studenten:

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad utbildning ska studenten:

Examen

Kandidatexamen i Datavetenskap med inriktning mot spelutveckling, 180hp.

Bachelor of Science in Computer Science with specialization in Game Development, 180 credits.

Kandidatexamen i Datavetenskap med inriktning mot spelutveckling uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Samtliga kurser inom programmet på termin 1-4 och examensarbete om 15 hp ska ingå.

Övrigt

Undervisningsspråk: svenska och engelska

För att kunna fullfölja sina studier inom programmet, dvs uppnå behörighet till kurser i programmet, ska vissa förkunskapskrav vara uppfyllda. Förkunskapskraven anges i respektive kursplan.

Vid beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.