Kursplan
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.
Innehåll
- Spelanalys
- Speldesign
- Användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
- Design av spelupplevelser
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för grundläggande begrepp inom spelanalys och speldesign
- visa förståelse för betydelsen av användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
- visa grundläggande kunskap om spelupplevelser
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att analysera digitala spel med designskäl som grund
- visa förmåga att skapa, utveckla och implementera en prototyp för digital speldesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- reflektera över relationen mellan designval och användarens upplevelser
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, seminarier, projekthandledning, projektarbete samt självstudietid.
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar och godkänd projektuppgift.
Kurslitteratur
- Fullerton T., Game Design Workshop, 2ed, Morgan Kaufmann, 2008
Referenslitteratur:
- Salen K., Zimmerman E., Rules of Play, MIT Press, 2004
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.