UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Speldesign

Engelsk benämning

Game design

Kurskod

DA301A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2011-11-30

Fastställandedatum

2022-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.

Innehåll

  • Spelanalys
  • Speldesign
  • Användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
  • Design av spelupplevelser

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa förståelse för grundläggande begrepp inom spelanalys och speldesign
  • visa förståelse för betydelsen av användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
  • visa grundläggande kunskap om spelupplevelser

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att analysera digitala spel med designskäl som grund
  • visa förmåga att skapa, utveckla och implementera en prototyp för digital speldesign

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över relationen mellan designval och användarens upplevelser

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer, seminarier, projekthandledning, projektarbete samt självstudietid.

Bedömningsformer

Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar och godkänd projektuppgift.

Kurslitteratur

  • Fullerton T., Game Design Workshop, 2ed, Morgan Kaufmann, 2008

Referenslitteratur:

  • Salen K., Zimmerman E., Rules of Play, MIT Press, 2004

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.