Kursplan
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i utbildningsprogrammet Spelutveckling. Kursen ingår inte något huvudområde.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- mängdlära
- talteori (delbarhet, Diofantisk ekvation, kongruens)
- summor (aritmetisk, geometrisk summa)
- induktion och rekursion
- plangeometri (rät linje, triangel, cirkel, ellips, parabol)
- vektorer
- linjer och plan
- matriser
- avbildningar
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom mängdlära
- redogöra för grundläggande kunskap om talteori (primtal, delbarhet, kongruens, induktion och rekursion)
- redogöra för grundläggande matematiska sätt att flytta, rotera och spegla ett föremål
- visa förståelse för vilka matematiska metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning inom spelutveckling
- tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
- visa grundläggande kunskap om vektorer och matriser
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa grundläggande logik om algoritmer
- tillämpa grundläggande egenskaper om primtal
- tillämpa enklare geometri samt trigonometri
- ställa upp matriser för en förflyttning, rotation och spegling
- själv utföra enklare matrisoperationer samt att ta del av en större beräkning på matrisform med hjälp av datorprogram
- tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
- skriva programkod för en kropps rörelsesituation
- uppvisa färdighet och förmåga för att kunna fördjupa sig i de områden som behövs för den egna spelidén
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt förhålla sig till matematik i programkod
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, övningar, datorlaborationer och seminarier. Studenterna arbetar självständigt och i grupp med datorlaborations- och seminarieuppgifter.
Föreläsningar, datorlaborationer, övningslektioner, seminarier, samt självstudier.
Bedömningsformer
Krav för Godkänd: Godkänd tentamen 6 hp, godkända muntliga och skriftliga redovisningar för seminarieuppgifter 1 hp samt godkända datorlaborationer 0,5 hp.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på tentamen.
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur:
- Kompendium i linjär algebra, Malmö högskola
- Lengyel, Eric (2012) Mathematics for 3D game programmering and computer graphics, 3rd Edition, Cengage Learning PTR, Boston
Referenslitteratur:
- Ekstig, Kerstin & Vretblad, Anders (2006) Algebra och Geometri, 2:a upplagan, Gleerup, Malmö
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
.