UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Matematik för spelutvecklare

Engelsk benämning

Mathematics for Game Developers

Kurskod

MA127A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2014-02-28

Fastställandedatum

2024-04-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i utbildningsprogrammet Spelutveckling. Kursen ingår inte något huvudområde.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:

  • mängdlära
  • talteori (delbarhet, Diofantisk ekvation, kongruens)
  • summor (aritmetisk, geometrisk summa)
  • induktion och rekursion
  • plangeometri (rät linje, triangel, cirkel, ellips, parabol)
  • vektorer
  • linjer och plan
  • matriser
  • avbildningar

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp inom mängdlära
  • redogöra för grundläggande kunskap om talteori (primtal, delbarhet, kongruens, induktion och rekursion)
  • redogöra för grundläggande matematiska sätt att flytta, rotera och spegla ett föremål
  • visa förståelse för vilka matematiska metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning inom spelutveckling
  • tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
  • visa grundläggande kunskap om vektorer och matriser

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa grundläggande logik om algoritmer
  • tillämpa grundläggande egenskaper om primtal
  • tillämpa enklare geometri samt trigonometri
  • ställa upp matriser för en förflyttning, rotation och spegling
  • själv utföra enklare matrisoperationer samt att ta del av en större beräkning på matrisform med hjälp av datorprogram
  • tillämpa de matematiska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
  • skriva programkod för en kropps rörelsesituation
  • uppvisa färdighet och förmåga för att kunna fördjupa sig i de områden som behövs för den egna spelidén

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt förhålla sig till matematik i programkod
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, övningar, datorlaborationer och seminarier. Studenterna arbetar självständigt och i grupp med datorlaborations- och seminarieuppgifter.

Föreläsningar, datorlaborationer, övningslektioner, seminarier, samt självstudier.

Bedömningsformer

Krav för Godkänd: Godkänd tentamen 6 hp, godkända muntliga och skriftliga redovisningar för seminarieuppgifter 1 hp samt godkända datorlaborationer 0,5 hp.

För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på tentamen.

Kurslitteratur

Rekommenderad litteratur:

  • Kompendium i linjär algebra, Malmö högskola
  • Lengyel, Eric (2012) Mathematics for 3D game programmering and computer graphics, 3rd Edition, Cengage Learning PTR, Boston

Referenslitteratur:

  • Ekstig, Kerstin & Vretblad, Anders (2006) Algebra och Geometri, 2:a upplagan, Gleerup, Malmö

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

.