UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2027

Kursplan hösten 2027

Benämning

Spelmotordriven produktutveckling

Engelsk benämning

Game-engine driven product development

Kurskod

DA332A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2013-02-27

Fastställandedatum

2021-11-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkänd kurs i datavetenskap på 31-60 poängsnivån.

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan ingå i kandidatexamen i datavetenskap på 61-90-poängsnivå.

Innehåll

Kursen består av tre huvudmoment:

  • Design, prototyper och speltestning (8 hp) Momentet består av introduktion av de spel- och fysikmotorerna som används på kursen, idéarbete, tillverkning av prototyper, utvärdering och dokumentation.
  • Produktion (5 hp) En första version av spelet skapas.
  • Analys (2 hp) Analys av spel- och fysikmotorns kapacitet och hur den underlättar projektarbete, samarbete och produktion.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna visa:

  • kunskap om hur spel- och fysikmotorer kan understödja utvecklingsarbetet
  • kunskap om begrepp och metoder för speltester
  • förståelse för hur resultat från speltester kan användas i produktion
  • kunskap om vilka aspekter som är viktiga att beakta vid val av spel- och fysikmotor för en specifik spelgenre
  • kännedom om etablerade spel- och fysikmotorer
  • kännedom om hur egentillverkade verktyg kan komplettera en befintlig spel- och fysikmotor

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • skapa ett spel genom att använda en befintlig spel- och fysikmotor
  • tillverka någon form av verktyg för att underlätta arbetet
  • kommunicera problemställningar kring spel- och fysikmotorer
  • planera och genomföra speltester

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • kritiskt tillämpa sina kunskaper inom datavetenskap samt spel- och fysikmotorer för att välja för ändamålet lämplig spel- och fysikmotor
  • reflektera kring olika egenskaper och funktionalitet i spel- och fysikmotor i förhållande till utveckling av specifika spelgenrer

Arbetsformer

Seminarier, gruppvis handledning samt projektarbete.

Momentet Design, prototyper och speltestning samt Produktion utförs i grupp, medan momentet Analys utförs individuellt.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.

Betygsbedömning

För betyget godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått värderingen G. För betyget Väl godkänt krävs att Produktion (5 hp, UV) och Analys (2 hp, UV) bedöms med betyget VG.

Kurslitteratur

  • Ett antal olika spel- och fysikmotorer kommer att tillhandahållas.
  • Aktuella artiklar kommer att användas, tillgängliga för studenten vid kurstillfället.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.