Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
30 hp datavetenskap varav minst 15 hp objektorienterad programmering.
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap med inriktning mot spelutveckling.
Innehåll
- Objektorienterade begrepp
- Grundläggande C++-koncept inklusive praktiska programmeringsuppgifter
- Design av strukturen för mindre programsystem
- Designmönster för programvaruutveckling inriktat på mindre system
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse, kunna beskriva och använda begrepp inom C++
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- hantera programmeringsspråket C++
- testa och felsöka sin programmeringskod
- beskriva olika kriterier för god design
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera över alternativa programstrukturers för- och nackdelar i förhållande till ett designproblem
- bedöma om en design främjar återanvändning av kod och design
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer och ett mindre projekt.
Bedömningsformer
Examination sker i form av tentamina 3 hp (UV) samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar 4,5 hp (UV och UG).
För betyget Godkänd måste alla examinationsmoment vara godkända.
För betyget Väl godkänd krävs att studenten på minst hälften av redovisningarna som betygsätts med väl godkänd har uppnått väl godkänd samt att tentamina bedömts som väl godkänd.
Kurslitteratur
- Lippman, Stanley B., Lajoie, Josée. & Moo, Barbara E. (2013). C++ primer. 5. ed. Upper Saddle River, N.J.: Addison-Wesley.
Referenslitteratur:
- Gamma, Erich (red.) (1995). Design patterns: elements of reusable object-oriented software. Reading, Mass.: Addison-Wesley.
- Freeman, Eric & Freeman, Elisabeth (2004). Head first design patterns: [your brain on design patterns]. 1. ed. Beijing: O'Reilly.
- McConnell, Steve (2004). Code complete: [a practical handbook of software construction]. 2. ed. Redmond, Wash.: Microsoft Press.
- Stevens, Perdita & Pooley, R. J. (2006). Using UML: software engineering with objects and components. 2. ed. Harlow: Addison-Wesley.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.