UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Datorgrafik och modellering

Engelsk benämning

Computer graphics and modeling

Kurskod

DA307A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2011-11-30

Fastställandedatum

2022-04-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Engelska kurs B eller motsvarande från svensk gymnasieskola, samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 31-60-progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.

Innehåll

Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.

3D-grafikprogrammering:

  • 3D-Grafik API’s grunder
  • Shader programmering
  • Texturer
  • Ljussättning
  • Partikelsystem

3D-modellering:

  • Grundläggande 3D tekniker
  • Modellera, texturera och rendera.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • i detalj redogöra för den programmerbara pipelinen och förstå hur den fungerar och vad syftet med pipelinen är.
  • förstå grundläggande digital 3D-terminologi.
  • förstå och översiktligt beskriva arbetsmetoder för digital 3D-produktion.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt utveckla och implementera mindre och enklare 3D applikationer
  • effektivt hantera ljussättning och texturering
  • praktiskt generera icke-realistiska bilder (renderade i realtid)
  • göra ett enklare partikelsystem
  • visualisera koncept med hjälp av 3D-program.
  • hantera modellering, texturering och rendering på grundläggande nivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • ha förmågan att i grupp kommunicera med termer på ett sådant sätt att det främjar samarbetet och förståelsen mellan programmerare och 3D-grafiker.
  • uppvisa självständighet och professionalism i förhållande till sitt lärande.

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer och självstudier.

Bedömningsformer

Examination sker under kursens gång i form av tentamen (4 hp, UV) samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar (5 hp och 6 hp, UG).

Betygsbedömning

För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.

För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt att minst hälften av VG-givande moment (med hänsyn till högskolepoängen) har bedömts som VG.

Kurslitteratur

  • Tickoo, Sham (2017). Autodesk Maya 2018, A Comprehensive Guide, 10:th ed. eller Murdock, Kelly (2017). Autodesk Maya 2018, Basics Guide.
  • Luna, Frank D. (2012). Introduction to 3D game programming with DirectX 11. Dulles, VA: Mercury Learning and Information

Referenslitteratur:

  • Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.