Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Engelska kurs B eller motsvarande från svensk gymnasieskola, samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 31-60-progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.
Innehåll
Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.
3D-grafikprogrammering:
- 3D-Grafik API’s grunder
- Shader programmering
- Texturer
- Ljussättning
- Partikelsystem
3D-modellering:
- Grundläggande 3D tekniker
- Modellera, texturera och rendera.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- i detalj redogöra för den programmerbara pipelinen och förstå hur den fungerar och vad syftet med pipelinen är.
- förstå grundläggande digital 3D-terminologi.
- förstå och översiktligt beskriva arbetsmetoder för digital 3D-produktion.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt utveckla och implementera mindre och enklare 3D applikationer
- effektivt hantera ljussättning och texturering
- praktiskt generera icke-realistiska bilder (renderade i realtid)
- göra ett enklare partikelsystem
- visualisera koncept med hjälp av 3D-program.
- hantera modellering, texturering och rendering på grundläggande nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- ha förmågan att i grupp kommunicera med termer på ett sådant sätt att det främjar samarbetet och förståelsen mellan programmerare och 3D-grafiker.
- uppvisa självständighet och professionalism i förhållande till sitt lärande.
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer och självstudier.
Bedömningsformer
Examination sker under kursens gång i form av tentamen (4 hp, UV) samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar (5 hp och 6 hp, UG).
Betygsbedömning
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt att minst hälften av VG-givande moment (med hänsyn till högskolepoängen) har bedömts som VG.
Kurslitteratur
- Tickoo, Sham (2017). Autodesk Maya 2018, A Comprehensive Guide, 10:th ed. eller Murdock, Kelly (2017). Autodesk Maya 2018, Basics Guide.
- Luna, Frank D. (2012). Introduction to 3D game programming with DirectX 11. Dulles, VA: Mercury Learning and Information
Referenslitteratur:
- Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.