Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Behörighetskraven inom naturkunskap för programmet Hållbar arkitektur och urban gestaltning (TGHAU) uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
Undervisningen utgår från ett studentaktivt lärandeperspektiv. Studenterna förvärvar ny kunskap genom studentdrivna projekt som genomförs under lärarledd handledning, teoretisk fördjupning i form av föreläsningar och seminarier samt övningstillfällen för praktiska tillämpningar av de vunna kunskaperna. Den teoretiska kunskapsbildningen sker i samverkan med forskning och utveckling och den praktiska kunskapsbildningen utgår i hög grad från konkreta fall och verksamheter och sker i möjligaste mån i samverkan med det omgivande samhället.
Grundstrukturen för termin 1 – 4 är att respektive termin inleds med två kurser omfattande 7,5 hp vardera, som ger teoretiska och praktiska grundkunskaper inom terminens tematiska område. Dessa kurser följs därefter av en längre projektkurs omfattande 15 hp. Kurser angivna som obligatoriska i kurslistan för programmet (omfattande sammanlagt 120 hp) utgör samtliga huvudområdeskurser som måste ingå i examen med huvudområde Byggd miljö. Dessa kurser återfinns på terminerna 1, 3, 4 och 6. Därutöver ingår, på termin 2, ytterligare en huvudområdeskurs omfattande 15 hp. Övriga kurser, omfattande sammanlagt 15 hp, är inte huvudområdesbestämda men relaterar till näraliggande teoretiska och praktiska teman. Termin 4 genomförs helt på engelska för att göra det möjligt för internationella utbytesstudenter att delta i programmet men också för att förbereda programstudenterna för eventuella studier i utlandet och en internationell arbetsmarknad. Termin 5 är en valbar termin där studenterna kan söka valbara kurser i program eller andra kurser på Malmö universitet eller på andra lärosäten, innefattande utbytesstudier i andra länder. Under den avslutande termin 6 genomför studenterna sitt examensarbete omfattande 20 hp. Terminen inleds med en förberedande kurs i vetenskapsteori och forskningsmetod inom huvudområdet Byggd miljö omfattande 10 hp.
Progressionen inom huvudområdet Byggd miljö byggs upp under fyra av programmets totalt sex terminer och avslutas med ett självständigt arbete. Kursernas kunskapsinnehåll byggs på successivt så att problemställningar, analysverktyg och projektuppgifter blir alltmer komplexa och aktiverar studenternas lärande.
Undervisningen planeras så att den understöder studentens förmåga och vana att arbeta såväl självständigt som i grupp. De olika kurserna utformas så att de kompletterar och drar nytta av varandra, t ex genom återkommande kurslitteratur eller fortsättning på gestaltningsuppgifter. Studierna i projektform utformas för att i stigande grad efterlikna framtida yrkesroll i projektarbeten som behandlar byggnader och byggd miljö. I projekten läggs erfarenheter från tidigare kurser samman och placeras i konkreta sammanhang.
Ett gemensamt branschråd för huvudområdena Byggd miljö och Urbana studier, bestående av representanter för yrkeslivet, finns knutet till utbildningsprogrammet. I branschrådet diskuteras programmets form och innehåll, som ett led i ett kontinuerligt kvalitetsutvecklingsarbete.
Genomgående i utbildningen används blandat svensk- och engelskspråkig kurslitteratur i sådan omfattning att studenten uppnår färdigheter i att använda facklitteratur och facktermer både på svenska och engelska. Tvåspråkigheten är viktig att förvärva för den framtida yrkesrollen i projektarbeten som behandlar byggnader och byggd miljö.
Enligt högskolelagen 1:8-9
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
• förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och - beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att - söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Enligt högskoleförordningen, bilaga 2, Kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom Byggd miljö, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom Byggd miljö göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lokala mål för utbildningen
För kandidatexamen skall studenten
- visa insikt i förutsättningarna för socialt och miljömässigt hållbara arkitektur- och stadsutvecklingsprocesser,
- kritiskt kunna reflektera över arkitekturens och den byggda miljöns utmaningar avseende jämställdhet och inkludering i samhället i samspel med klimatförändringar och andra miljöutmaningar.
Kandidatexamen med huvudområde Byggd miljö (Bachelor of Science with a Major in Built Environment). Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav 120 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet. Dessa 120 hp omfattar de kurser som har identifierats som obligatoriska i utbildningsplanen (se ovan under rubriken Innehåll), d.v.s. samtliga kurser på termin 1, 3, 4 och 6.
Undervisningsspråk: Termin 1-3 och 6: Svenska med inslag av engelska. Termin 4: Engelska.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Om ett utbildningsprogram avvecklas medför detta även att utbildningsplanen upphör att gälla. Dock sker inte detta förrän studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom normal studietid, räknat från den sista antagningen till programmet. Dessutom ges studenter därefter möjlighet att slutföra sin utbildning under en avvecklingsperiod som omfattar minst två ytterligare terminer.