Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
KSBYO Byggd miljö
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursen syftar till att stärka studenternas färdigheter att utforma miljöer med viktiga existentiella och fysiologiska värden inom cirkulär arkitektur och hållbar utformning, s.k. berikad miljö. Kursen placerar cirkulär arkitektur och hållbar utformning i ett folkhälsoperspektiv och drar paralleller mellan byggnadsutformning och människans behov av fysiologisk stimulans. Kursen ställer ett nordiskt synsätt på människans samspel med arkitektur och byggd miljö i relation till andra perspektiv som förekommer internationellt, såsom regenerativ och reparativ design, bioarkitektur och ekologisk byggnadsteknik.
Kursen introducerar byggnader och byggd miljö som livsmiljö för människan med kopplingar till folkhälsoaspekter och existentiella värden. Kursen fördjupar studenternas färdigheter i att betrakta arkitektur och byggd miljö ur ett konsekvensperspektiv för att kombinera principer för cirkulär arkitektur och hållbar utformning med ett hälsoperspektiv. Kursen fokuserar på utformning av byggnader ställt mot klimatförändringar och hållbar energiförsörjning i framtidens klimatneutrala samhälle. Studenterna får insikt i materiella effekter på människors hälsa och miljö, innefattande materialvalets roll och inverkan samt en fördjupad förståelse för material- och livscykelanalys, cirkulär ekonomi och ett cirkulärt gestaltningsperspektiv. Under kursen kommer studenterna att arbeta med en gestaltningsuppgift som handlar om att utforma en verksamhet inriktad på hälsa och vård. Gestaltningsuppgiften kan avse både nybyggnation, återbruk och anpassning av befintliga byggnader. Kursen placerar gestaltningsuppgiften i olika klimatsammanhang.
Studenterna kommer i gestaltningsuppgiften att arbeta med rumsgestaltning och byggnadsmaterial som skapar hälsobefrämjande miljöer för både boende och arbete genom medvetna formmässiga val, materialval, kontakt mellan ute och inne samt färg- och ljussättning. De utvecklar därmed en förståelse för hur utformning, rumslig organisering, ljussättning och färg kan ge hälsobefrämjande mervärden. Studenterna kommer att tillämpa användarcentrerade utformningsprinciper från två utgångspunkter: å ena sidan vårdhänsyn och arbetsmiljö som faller på en vårdgivare, å andra sidan boendehänsyn och trivsel i vardagen.
Kursen kommer också introducera studenterna i användning av kompletterande program och verktyg för att kombinera beslutsfattande och gestaltning. Sammankopplingen ökar deras förståelse för hur byggnadens dimensionering är relaterad till användning och mänskliga livsvärden.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om byggnadsutformning och fysisk planering ställt mot ett hälsoperspektiv, med beaktande av genus- och jämställdhetsaspekter på den byggda miljön
- formulera utformningsprinciper för cirkulär arkitektur och hållbar utformning med ett hälsoperspektiv
- bedöma samband i cirkulär arkitektur och hållbar utformning och klimatneutral påverkan
- analysera sambandet mellan byggnadsutformning, materialval och hälsoaspekter
- fatta motiverade beslut för den byggda miljöns utformning utifrån en användarcentrerad utgångspunkt
- kritiskt bedöma och värdera utformningsförslag för en cirkulär arkitektur och hållbar utformning med beaktande av ett hälsoperspektiv och användares särskilda behov
- Projektarbete genomfört i grupp med redovisning i bild, ritning och text,
- Individuell skriftlig uppgift med stöd av bild och ritning
- Föreläsningar
- Seminarier
- Gruppövningar i utformning av byggnader och byggd miljö
- Handledning i grupp och/eller enskilt
- Design- och modelleringsworkshops
- Studiebesök
- Självstudier i ämnesrelaterade aspekter
- Redovisning och inlämning av projektportfölj omfattande gruppens gestaltningsprojekt (10 hp) (UV) (2, 3, 4, 5, 6)
- Individuell skriftlig uppgift (3 hp) (UV) (2, 4, 6)
- Aktivt deltagande vid seminarier, övnings- och handledningstillfällen (2 hp) (UG) (1).
För omexamination av aktivt deltagande vid seminarier, övnings- och handledartillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom attRedovisning och inlämning av projektportfölj omfattande gruppens gestaltningsprojekt ochIndividuell skriftlig uppgift är väl godkända.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.