Grundnivå
- BY215H, Byggd miljö: Introduktion till arkitektur och byggande ur ett hållbarhetsperspektiv, 7,5 hp,
- BY216H, Byggd miljö: Byggnadens gestaltning, användare och sammanhang, 7,5 hp,
- BY217H, Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg, 15 hp
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursen syftar till att ge en komplex och samtidigt integrerad förståelse av arkitektur och urban gestaltning kopplat till urban resiliens och sociala, miljömässiga och ekonomiska hållbarhetsperspektiv. Kursen fokuserar på byggd miljö som livsmiljö och behovet av universella bygg- och gestaltningslösningar för dagens och framtidens städer.
Ett designprojekt, genomfört i grupp, utgör kursens huvudmoment, där studenterna tillsammans utformar ett levande, inkluderande urbant område för människor med särskilda behov eller som befinner sig i en utsatt livssituation. Centrala teman i arbetsprocessen är interaktionen mellan människa och arkitektonisk design och det omgivande stadslandskapet, givet dess geografiska, socioekonomiska och klimatmässiga förutsättningar.
Studenterna kommer att lära sig fatta gestaltningsbeslut om resilienta lösningar för att begränsa negativa omvärldsfaktorer för den utsatta befolkningen. I detta arbete tillämpar de det de har lärt sig i de teoretiska kurserna för att kunna integrera medborgar- och brukarfokus, innefattande genus- och jämställdhets- såväl som andra centrala aspekter av inkludering och tillgänglighet, med grön infrastruktur. Kursen kommer på olika sätt att tydliggöra betydelsen av att involvera användare i planerings- och gestaltningsbeslut och att beakta sociala och kulturella aspekter. Under kursen kommer studenterna att utveckla en förståelse för olika naturliga lösningar på byggnads- och stadsnivå samt lära sig att integrera hårdgjorda ytor och mjuka landskap i sina konstruktioner, med varsam användning av blå och gröna gestaltningsprinciper för urban infrastruktur. De introduceras här till såväl låg- som högteknologiska metod för förverkligandet av en hållbar urban infrastruktur och stadsmiljö. En fördjupad förståelse av klimatanpassade gestaltningslösningar går under kursen hand i hand med förståelsen av samhällsengagemang och delaktighet i urbana processer, lokalt såväl som på en global nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- i tal, skrift och visuellt uppvisa förståelse för holistiska, integrerade designlösningar
- identifiera samband mellan stadsplanering och byggnadsdesign
- visa sambandet mellan miljöaspekter, sociala aspekter och ekonomiska aspekter av hållbar utformning
- skapa gestaltningslösningar som befrämjar mångfald, jämställdhet och social inkludering
- analysera sociala, miljömässiga och ekonomiska hållbarhetsaspekter och deras relation till klimatresiliens
- förstå komplexiteten i socialt hållbar stadsplanering och samhällsdeltagande för utsatta befolkningsgrupper i relation till klimatresiliens samt kunna värdera urbana gestaltningslösningar med hänsyn tagen till dessa faktorer
- Projektarbete, genomfört i grupp
- Teknisk rapport, utförd i grupp
- Individuell rapport
- Föreläsningar
- Gruppövningar i designverkstad
- Handledning, i grupp och individuellt
- Studiebesök
- Självstudier i ämnesrelaterade aspekter
- Redovisning och inlämning av projektrapport samt teknisk rapport omfattande gruppens gestaltningsprojekt (8 hp) (UV) (1, 3, 4, 5)
- Individuell rapport (5 hp) (UV) (1, 2, 3, 5, 6)
- Aktivt deltagande vid övnings- och handledningstillfällen (2 hp) (UG) (1, 2).
För omexamination av övnings- och handledningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Projektrapport samt teknisk rapport omfattande gruppens gestaltningsprojekt och Individuell rapport är väl godkända.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.