Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
KSBYO Byggd miljö
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursen syftar till att ge studenterna förståelse av de sociala, praktiska, politiska, ekonomiska och miljömässiga aspekterna av grönt byggande med användning av digitala presentations-, ritnings- och visualiseringsprogram. Genom kursen ökar studenterna sin förståelse av utformningsprinciper för hållbart och miljöanpassat byggande. Studenterna vidgar även sin kunskap om praktiska och materialmässiga överväganden för att skapa hållbara och miljöanpassade byggda miljöer.
Studenterna lär sig grundläggande principer för klimatneutral utformning av byggnader och byggd miljö tillsammans med digitala presentations-, ritnings- och visualiseringsprogram. Med utgångspunkt i en byggnad för bostadsändamål utformar studenterna ett klimatneutralt byggprojekt (nybyggnad alternativt ombyggnad).
Kursen är fokuserad runt ett gestaltningsprojekt, som genomförs som ett grupparbete. Gestaltningen baseras på boendegruppers specifika behov. Projektet leder över i ett antal utformningsprinciper för den byggda miljön som redovisas med ritningar, text och visualiseringar. Kursen tränar studenternas förmåga i arkitektonisk utformning, estetiska, etiska och tekniska överväganden. I projektkursen ingår både individuella och gruppbaserade deluppgifter för att utreda väsentliga delar i den gemensamma gruppuppgiften.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för betydelsen av klimatneutralt byggande och dess samband med delområden inom arkitektur, byggteknik och digitala verktyg
- förstå och tillämpa begrepp och termer som är grundläggande för klimatneutralt byggande
- argumentera för klimatneutralt, miljöanpassat och långsiktigt hållbart byggande med stöd av fakta och referenser
- på ett branschmässigt sätt uttrycka sina idéer och tydligt och koncist kommunicera principer för ett gemensamt gestaltningsarbete
- identifiera innovativa utformningsförslag för klimatneutralt och miljöanpassat byggande och planering av byggnader och byggd miljö
- förklara, medvetandegöra och visualisera gestaltningsidéer för byggnader och byggd miljö med hjälp av digitala verktyg
- utvärdera och argumentera för hållbara arkitektoniska bygglösningar baserade på ritningar, presentationer och visualiseringar av material från gestaltnings- och byggprocessen
- kritiskt reflektera över samspelet mellan människa, byggnader och byggd miljö, samt arkitektoniska och estetiska överväganden
- Projektarbete genomfört i grupp med redovisning i bild, ritning och text
- Individuell gestaltningsuppgift med redovisning i bild, ritning och text
- Föreläsningar
- Gruppövningar i utformning av byggnader och byggd miljö
- Handledning, i grupp och individuellt
- Studiebesök
- Självstudier i ämnesrelaterade aspekter
- Redovisning och inlämning av projektportfölj omfattande gruppens gestaltningsprojekt (10 hp) (UV) (1, 2, 4, 5, 6, 7).
- Individuell uppgift i bild, ritning och text (3 hp) (UV) (1, 2, 4)
- Aktivt deltagande vid gruppövningar och handledningstillfällen (2 hp) (UG) (3, 8).
För omexamination av gruppövningar och handledningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom attRedovisning och inlämning av projektportfölj omfattande gruppens gestaltningsprojekt ochIndividuell uppgift i bild, ritning och text är väl godkända.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.