Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c + Engelska 6
Utbildningsprogrammet syftar till att studenten skall utveckla förmågor att leda kvalificerad utveckling och införande av hållbara digitala lösningar, det vill säga ändamålsenlig samverkan mellan digital teknik och dess användning i verksamheter.
- Första året utvecklar studenten grundläggande informatikförmågor avseende förståelsen av digital teknik samt utveckling av digitala system. Första året utvecklar studenten grundläggande förmågor att förstå och leda arbete och användning av digital teknik för kommunikation.
- Andra året utvecklar studenten förmågor att skapa en syntes av digital teknik och en verksamhet för att skapa mervärde för verksamhetens intressenter. Kurserna är utformande för att stödja studentens utveckling av förmågor för ett processorienterat arbetssätt, från initiering, genom analys, utformning och konstruktion, till införande och anpassning av digitala verksamheter. Särskild vikt läggs här på att studenten utvecklar och fördjupar sin förståelse för förutsättningar att praktiskt leda verksamhetsförändring genom införande av en ändamålsenlig och hållbar användning av digital teknik.
Hållbarheten betraktas här mångdimensionellt, vilket innefattar social hållbarhet med inkludering och jämställdhet, samt energi- och resursanvändning.
Härutöver kommer studenten att utforska och förhålla sig till betydelsen av perspektiv på etik, makt och kön i arbetet med digitalisering.
- Tredje året erbjuder studenten en termin av valbara kurser. Därigenom kan studenten välja att antingen bredda sin kompetensbas, genom att studera ett ämne utanför programmet, t.ex. matematik, psykologi, eller fördjupa sin kompetens genom vidare studier i informatik, företagsekonomi och ledarskap. Den sjätte terminen utvecklar studenten sin förmåga att leda initiering, planering, genomförande och avrapportering av undersökningar. Arbetet vilar på kritiskt perspektivtagande, användande av relevanta teoribildningar och vetenskapliga metoder för datainsamling och analys. Detta förbereder studenten både för studier på avancerad nivå samt för genomförande av kvalificerade utredningar i, och utveckling av, verksamheter.
Examensmål enligt högskolelagen 1:8
Utbildning på grundnivå ska utveckla studentens
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Inom det område som utbildningen avser ska studenten, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Examensmål enligt högskoleförordningen, bilaga 2, Kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen i Informatik skall studenten visa:
- kunskap och förståelse inom Informatik, inbegripet kunskap om informatiks vetenskapliga grund och historiska utveckling,
- kunskap om tillämpliga metoder inom informatik, för utveckling, införande och forskning med avseende på digitala praktiker,
- fördjupning inom någon del av området Informatik samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen i Informatik skall studenten visa:
- förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning inom informatik samt att kritiskt diskutera digitala praktiker, företeelser, frågeställningar och situationer,
- förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom informatik samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten visa:
- förmåga att inom informatik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom informatik och att utveckla sin kompetens inom området.
Lokala examensmål Kunskap och förståelse
För kandidatexamen i Informatik skall studenten visa:
- kunskap om hur digital teknik kan användas för att stödja verksamheter i att definiera och uppnå mål, samt för att möjliggöra förändring med hänsyn tagen till intressenter och situationsspecifika faktorer.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen i Informatik skall studenten visa:
- färdighet och förmåga att redogöra för hur digital teknik kan användas för att stödja verksamheter i att definiera och uppnå mål, samt för att möjliggöra förändring med hänsyn tagen till dess intressenter och situationsspecifika faktorer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten visa:
- förmåga att kritiskt analysera samspelet mellan digital teknik och verksamheter, samt förstå hur detta samspel utgör en förutsättning för hållbar teknik- och verksamhetsutveckling.
Kandidatexamen i Informatik med inriktning mot IT och ekonomi: digital transformation i verksamheter, 180 hp.
Bachelor of Science in with specialization in IT and business: digital transformation in organisations, 180 credits.
Kandidatexamen i Informatik med inriktning mot IT och ekonomi: digital transformation i verksamheter uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.Samtliga obligatoriska kurser inom programmet ska ingå, inklusive ett examensarbete om 22,5 högskolepoäng.
Undervisningsspråk: svenska och engelska.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Vid beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför det att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenten haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.