Grundnivå
Grundläggande behörighet, engelska 6
MHINF / Informatik
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och förmågor avseende verksamhetsanalys, design ochkonstruktion av informationssystem som ska stödja en digital praktik. Tre perspektiv – tekniska, sociokulturella och processorienterade – är centrala igenom kursen.
Kursens innehåll:
- Informationssystemens livscykel,
- verksamhetsanalys,
- kravhantering,
- systembeskrivningar,
- principer för människa-datorinteraktion,
- designtänkande och deltagarbaserade metoder,
- arbetsmetoder för systemutveckling,
- beställarkompetens,
- mjukvaruutveckling,
- databasutveckling,
- testning av mjukvara.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse genom att:
1. beskriva och förklara arbetssätt och tekniker för verksamhetsanalys,
2. redogöra för programutveckling utifrån centrala perspektiv,
3. redogöra för databasutveckling utifrån centrala perspektiv,
4.beskriva och förklara centrala utgångspunkter för människa-datorinteraktion,
5. beskriva och förklara olika IT-systems arkitektur.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga genom att:
6. upprätta kravspecifikationer för ett informationssystem,
7. planera och genomföra modellering, konstruktion och test av mjukvara,
8. planera och genomföra modellering, konstruktion och test av databas,
9. planera och genomföra modellering, konstruktion och test av användargränssnitt,
10. beskriva och förklara multidimensionell hållbarhet utifrån en informatikkontext,
11. planera och genomföra en studie och argumentera för metodval.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa värderingsförmåga och förhållningssätt genom att:
12. analysera och kritiskt värdera olika systembeskrivningar och kravspecifikationer för ett informationssystem
13. kritiskt diskutera ett informationssystem i relation till tekniska, sociokulturella och processorienterade perspektiv.
Föreläsningar, laborationer, seminarier, grupp och projektarbete, och självstudier.
Skriftlig tentamen 6,0 hp (UV) bedömer lärandemål: 1–5
Uppgifter 5,0 hp (UG) bedömer lärandemål: 6-11
Seminarier, 4,0 hp (UG) bedömer lärande mål: 10, 12, 13
Krav för Godkänd:
Godkänd skriftlig tentamen (6,0 hp) och godkända uppgifter (5,0 hp) samt godkäna seminarier (4,0 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänd skriftlig tentamen (6,0 hp) samt godkända uppgifter (5,0 hp), samt godkäna seminarier (4,0 hp).
- Wiktorin, L. (2018). Utveckling av IT-system: krav, metod och arkitektur. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.