Grundnivå
DA103A Informatik: En introduktion till digitala praktiker, 15 hp
MHINF / Informatik
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förståelse och förmåga avseende digital verksamhetsutveckling och införande av digitala resurser i en verksamhet. Centrala aspekter är förändringsarbete och anpassning av verksamhet och informationssystem utifrån ett sociotekniskt perspektiv samt digitala plattformar.
Begreppet digital resurs ska i sammanhanget ses som en del av ett informationssystem som då är en integrerad uppsättning av digitala resurser. Begreppet införande ska i sammanhanget ses som processen att introducera det nya systemet i verksamheten vilket omfattar tekniska samt organisatoriska aspekter som användarutbildning, kommunikation och förändringsledning.
Kursens innehåll är:
- Digital verksamhetsutveckling,
- digitala plattformar och infrastruktur,
- verksamhetsmodellering,
- förändringsledning,
- kommunikation,
- sociotekniskt perspektiv,
- beställarkompetens,
- realisering av digitala verktyg,
- servicedesign.
- utvecklingsmodeller,
- utvärderingsmodeller.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse genom att:
1. redogöra för olika metoder och arbetssätt för digital verksamhetsutveckling
2. beskriva standardsystem och dess egenskaper
3. beskriva och förklara kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling och dataanalys i arbetet med utvärdering av digitala praktiker
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
4. planera och genomföra konfiguration av standardsystem
5. planera och presentera en arbetsprocess för digital verksamhetsutveckling
6. beskriva och förklara hur multidimensionell hållbarhet integreras i utvecklingsarbetet med digitala praktiker
7. integrera sociotekniska perspektiv i utvecklingsarbetet i digitala praktiker
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
8. kritiskt värdera en digital praktik utifrån multidimensionell hållbarhet
9. kritiskt bedöma och värdera förutsättningar, möjligheter och risker med metodval för digital verksamhetsutveckling
10. kritiskt bedöma hur en genomförd datainsamling och dataanalys i ett utvärderingsarbete kan nyttiggöras.
Föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten, projektarbete, självstudier.
Skriftlig tentamen 6,0 hp (UV) bedömer lärandemål: 1–3
Uppgifter 5,0 hp (UV) bedömer lärandemål: 4-7
Seminarier, 2,0 hp (UG) bedömer lärande mål: 6-7, 8-10
Krav för Godkänd:
Godkänd skriftlig tentamen (6,0 hp) och godkända uppgifter (5,0 hp) samt godkända seminarier (4,0 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänd skriftlig tentamen (6,0 hp) samt godkända uppgifter (5,0 hp), samt godkända seminarier (4,0 hp).
- Checkland, P. & Poulter, J. (2006). Learning for action: a short definitive account of soft systems methodology and its use, for practitioners, teachers and students. Chichester: Wiley.
- Eriksson, U. (2014). Kravhantering för IT-system. (Senaste upplagan) Lund: Studentlitteratur.
- Hertzum, M(2021). Organizational Implementation: The Design in Use of Information Systems [Elektronisk resurs]. (1). Springer.
Artikelkompendium med relevanta artiklar förmedlas av universitet.
Referenslitteratur:
- Beynon-Davies P. (2011). Significance. Exploring the nature of information, systems and technology. Palgrave.
- Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
Artikelkompendium med relevanta artiklar förmedlas av universitet.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.