Grundnivå
Grundläggande behörighet, engelska 6.
MHINF / Informatik
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Kursens syfte är att studenten introduceras till informatik som ämne och praktik samt ämnets relation till företagsekonomi. Ett uttalat fokus är digitala praktiker vilka kan beskrivas via tre dimensioner – tekniska, sociokulturella och processorienterade. Grundläggande begrepp som behandlas är verksamhetsanalys, design, konstruktion samt införande av digitala resurser och informationssystem som medel för etablering av digitala praktiker.
Begreppet digital resurs ska i sammanhanget ses som en del av ett informationssystem som då är en integrerad uppsättning av digitala resurser.
Kursens innehåll:
- Informatikämnets historiska framväxt och nuvarande skepnad,
- verksamhetsanalys och kravhantering,
- design av enklare datorprogram,
- konstruktion av enklare datorprogram,
- informationssystem som aggregat av digitala resurser,
- sociotekniskt perspektiv på informationssystem,
- människa-datorinteraktion och människocentrerad design,
- multidimensionellt perspektiv på hållbarhet,
- akademisk argumentation och skrivande.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse, genom att:
1. beskriva de vetenskapliga grunderna för informatikämnet samt ämnets framväxt,
2. beskriva och förklara för ämnet centrala begrepp,
3. beskriva grunderna för metoder och tekniker för verksamhetsanalys,
4. beskriva principerna för grundläggande programmering och konstruktion av databaser,
5. beskriva och förklara grundläggande begrepp för multidimensionell hållbarhet
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga genom att:
6. tillämpa metoder och tekniker för verksamhetsanalys,
7. konstruera ett grundläggande datorprogram i enlighet med givna principer och riktlinjer,
8. illustrera de utmaningar som följer digitalisering av en verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga genom att:
9. kritiskt diskutera den roll som informationssystem utgör i arbetet med digital transformation av verksamheter,
10. värdera funktion och kvalitet för ett digitalt informationssystem i relation till en verksamhetsanalys, människocentrerad design och informationskvalitet
Föreläsningar, laborationer, seminarier, grupp och projektarbete, och självstudier
Skriftlig tentamen 6,0 hp (UV) bedömer lärandemål: 1–5
Uppgifter 5.0 hp (UG) bedömer lärandemål: 6–8
Seminarier 4,0 hp (UG) Bedömer lärandemål: 9-10
Krav för Godkänd:
Godkänd skriftlig tentamen (6,0 hp) och godkända uppgifter (5,0 hp) samt godkäna seminarier (4,0 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänd skriftlig tentamen (6,0 hp) samt godkända uppgifter (5,0 hp), samt godkäna seminarier (4,0 hp).
- Beynon-Davies P. (2011). Significance. Exploring the nature of information, systems and technology. Palgrave.
- Kernighan, B W, (2017). Understanding the Digital World. Princeton University Press
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artikelkompendium med relevanta artiklar som förmedlas av universitetet.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.