Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
Tandteknikerutbildning
Engelsk benämning
Program in Dental Technology
Programkod
OGTAT
Omfattning
180 hp
Inrättandedatum
2007-05-16
Fastställandedatum
2024-01-24
Gäller från
2024-08-26
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Behörighet
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Tandteknikerutbildningen är uppbyggd av sex terminskurser som vardera omfattar 30 högskolepoäng.
Studierna bedrivs som heltidsstudier på dagtid. Det är således inte möjligt att förena studierna med andra studier eller förvärvsarbete.
Utbildningen ger den studerande möjlighet att utveckla kompetens att fatta beslut och att lösa tandtekniska problem. För att uppnå detta måste den studerande tillägna sig olika kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. En snabb utveckling och förändring inom yrket/tandvården kräver förmåga att kunna fatta odontologiska beslut och handla baserat på vetenskaplig grund. Därför är en viktig princip att utveckla förmågan till livslångt, självständigt kunskapssökande och lärande. En sådan kompetens innebär att den studerande skall kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt välja, värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande i förhållande till behovet och omsätta det i praktiken.
Tandvårdsutbildningarna i Malmö bedrivs enligt den pedagogiska principen utmaningsbaserat lärande, vilket innebär att studierna baseras på fallstudier utifrån olika tandvårdssituationer som relaterar till kursens tema och angivna mål.
Undervisningen ges i form av gruppträffar, demonstrationer, färdighetsträning på kurslaboratoriet, verksamhetsförlagd utbildning, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete). I grupperna bearbetas olika fall med problemställningar, tandvårdssituationer med inläsningsinstruktioner som utgör utgångspunkt för lärandet. Övriga läraktiviteter är synkroniserade med fallen och utgör en naturlig del av den integrerade kunskapsinhämtningen. Studenterna har själva huvudansvaret för att uppnå avsedd kompetens och har stor frihet att välja kunskapskällor vilket förbereder för ett livslångt lärande.
Under hela studietiden arbetar studenterna med färdighetsträning på laboratorier parallellt med de områden som de studerar teoretiskt. På så sätt blir kunskapen förankrad i sitt sammanhang. Under de tre första terminerna ges undervisning i basbiologiska ämnen och i odontologiska ämnen med tyngdpunkt på dentala material och protetik. Viss utbildning i beteendevetenskapliga ämnen sker även under dessa terminer. Den fjärde och femte terminen utgörs av praktikstudier där färdighetsträningen är verksamhetsförlagd, vilket kan innebära resor. Dessa studier kan med fördel förläggas utomlands enligt en särskilt upprättad individuell studieplan.
Allteftersom studenternas insikt och erfarenhet ökar sker under sjätte terminen en fördjupning av kunskaperna och en progressiv utveckling av de studerandes kompetens, genom att problem och sammanhang med tilltagande komplexitet introduceras. Den vetenskapliga strimman löper under hela utbildningen. Studenterna genomför ett vetenskapligt självständigt arbete (examensarbete, 15 hp), främst under den sista terminen som redovisas såväl muntligt som skriftligt.
Innehåll
Termin 1, hösten 2024
Oral hälsa och dentala material
TV211A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2025
Odontologisk teknologi i oral rehabilitering
TV222A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2025
Oral rehabilitering och processteknologi
TV223A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2026
Teamsamverkan och kommunikation
TV224A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi
Till kursens startsida
Termin 5, hösten 2026
Laboratoriet i vårdprocessen
TV225A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi
Till kursens startsida
Termin 6, våren 2027
Tandteknikern i samhället
TV226A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi
Till kursens startsida
Examensmål
I högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9 §) anges att:
"Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.”
Tandteknikerexamen
Vidare anges i högskoleförordningen (SFS 1993:100, ändring SFS 2006:1053, bilaga 2, Examensordning) följande mål för tandteknikerexamen:
Omfattning
Tandteknikerexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om
180 högskolepoäng.
Lärandemål
För tandteknikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga
som krävs för att självständigt arbeta som tandtekniker.
Kunskap och förståelse
För tandteknikerexamen skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa kunskap om relevanta metoder inom området och om odontologiska behandlingsprinciper, och
- visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön.
Färdighet och förmåga
För tandteknikerexamen skall studenten
- visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att framställa olika typer av tandtekniska arbeten som används inom tandvården,
- visa förmåga att bedöma och utvärdera kvaliteten på tandtekniska arbeten, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information och att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandteknikerexamen skall studenten
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov,
- visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Kandidatexamen i odontologi med inriktning mot tandteknik
Vid Odontologiska fakulteten, Malmö universitet, kombineras tandteknikerexamen med kandidatexamen i odontologi med inriktning mot tandteknik varvid nedanstående mål skall uppnås:
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet
- kunskap om områdets vetenskapliga grund,
- kunskap om tillämpliga metoder inom området,
- fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandteknikerexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha
fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Övrigt
För tandteknikerexamen skall också de preciserade krav gälla som varje
universitet/högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Lokala mål
För Tandteknikerexamen vid odontologiska fakulteten, Malmö universitet gäller följande lokala mål i tillägg till ovan beskrivna mål:
Studenten skall:
- kunna möta förändringar i kompetensprofilen mellan tandläkare och tandtekniker med kompetens att kritiskt granska nya produkter och processer baserat på vetenskaplig grund,
- ha tillräckligt goda kunskaper inom det materialvetenskapliga området för att kunna följa aktuell forskning,
- kunna söka, bearbeta och tolka vetenskaplig information,
- kunna ta ansvar för sin egen vidareutbildning och utveckling,
- kunna ta ställning i etiska frågor, t.ex. användning av nya metoder eller material och kritiskt förhålla sig till den snabba utvecklingen av nya material och framställningsprocesser,
- ha kunskap om nya processtekniska hjälpmedel inom det tandtekniska området,
- ha god förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation och förståelse för den kliniska arbetsprocessen och patientens situation,
- ha goda insikter i kvalitetsarbete och kvalitetssäkring,
- respektera människors integritet och ha förståelse för deras känslor och livssituation, och
- ha bred kunskap och förståelse för utvecklingen av samhällets krav på tandhälsovården och de olika intressenternas agerande.
Examen
Kandidatexamen, Tandteknikerexamen
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för tandteknikerexamen samt odontologie kandidatexamen i tandteknik uppfyllda. Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan.
För examina anges den engelska översättningen Bachelor of Science in Dental technology, BScDT.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Prov och bedömning
Till varje kurs finns en examinationsansvarig som utses av Utbildningsnämnden. Examinationsansvarig och examinationsgruppen ansvarar för planering och genomförande av examinationen.
Examinationsformerna framgår av respektive kursplan. Examinationerna är skriftliga och muntliga och innefattar såväl teoretiska moment som färdighetsmoment där kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms. En målrelaterad summativ examination anordnas i allmänhet i slutet av varje terminskurs. För att ha rätt att delta i examination skall den studerande vid examinationstillfället kunna uppvisa giltig legitimation. Som betyg förekommer godkänd och underkänd.
Examination av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under terminskurs 4 och terminskurs 5 utgörs av fortlöpande inlämningsuppgifter, förmåga till analys och kritisk granskning av vetenskaplig aktuell litteratur, muntliga presentationer och gemensamma seminarier. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen dokumenteras i en digital loggbok som utgör en del av bedömningen av studentens prestationer och VFU-handledaren utvärderar studentens måluppfyllelse varje vecka.
Studerande som blivit underkänd vid examination eller på grund av sjukdom eller av personliga skäl inte kunnat närvara vid första ordinarie examinationstillfället skall beredas tillfälle för ytterligare examination inom rimlig tid.
Mer detaljer kring bedömningsformer framgår av respektive kursplan.
Examensarbete, som genomförs på grundnivå bedöms och examineras av examinationsansvarig. Vid bedömningen värderas examensarbetet och processen, samt den studerandes insatser vid uppsatsseminarium vid vilket examensarbetet examineras. Aktivt deltagande som respondent och opponent krävs för ett godkänt examensarbete.
Efter andra examinationstillfället kan examinationsansvarig sammankalla en samrådsgrupp bestående av den studerande, examinationsansvarig, programansvarig samt vid behov kursansvarig, aktuell tutor och/eller studievägledare. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.
Beslut om möjligheten att gå om en kurs fattas i enlighet med 1 kap 4 § högskolelagen (SFS 1992:1434) av Utbildningsnämnden (UN) efter handläggning av programansvarig.
Krav för tillträde till ny kurs
För tillträde till terminskurs 3 skall samtliga teoretiska och praktiska examinationer från terminskurs 1 vara godkända.
För tillträde till terminskurs 4 skall samtliga teoretiska och praktiska prov från tidigare terminer vara godkända. För tillträde till terminskurs 6 skall samtliga teoretiska och praktiska prov från tidigare terminer vara godkända. Avsteg från detta kan endast göras inför terminskurs 3, om en mindre del av någon kurs ej är godkänd.
Beslut om dispens fattas av kurs- och programansvarig.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap 6–8§.
Studieortsbyte
Observera att de olika universitet kan ha olika upplägg av studierna, varför svårigheter kan uppstå vid byte av studieort.
Den som önskar byta studieort måste ha godkända kurser och tentamina från samtliga kurser från den tidigare studieorten. Byte av studieort medges i mån av lediga kursplatser på aktuell kurs där kursplacering kan bli aktuell.
För antagning krävs godkänt antagningsprov. Detta omfattar slutexamen för den kurs som föregår den kurs till vilken den studerande önskar kursplats. Rangordning sker efter resultat på antagningsprovet.
Internationalisering
De studerande har möjlighet att förlägga sin praktikstudieperiod utomlands.
Övergångsregler
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.