Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande i ämnen som är relevanta för interaktionsdesign. Relevanta ämnesområden kan bland annat vara: datavetenskap, informatik, informationssystem, människa-datorinteraktion, nya medier, konst, design (industri, produkt, grafisk, interaktion), kommunikationsstudier, mediestudier och kognitionsvetenskap.
Godkända supporting documents inklusive arbetsprover.
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Programmet omfattar heltidsstudier under ett läsår och är uppdelat i fyra kurser enligt nedan.
När det gäller designmetodik sker en progression från deltagandemetoder med heterogena grupper i offentliga miljöer till deltagandemetoder där gränsen mellan design och användning upplöses.
Den akademiska mognaden utvecklas under hela året och avslutas med ett självständigt ettårigt examensarbete på masternivå.
De generella lärandemålen för programmet är de som högskoleförordningen föreskriver för magisterexamen (60 hp).
Kunskap och förståelse
För magisterexamen i interaktionsdesign skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom interaktionsdesign, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom interaktionsdesign.
Färdigheter och förmåga
För magisterexamen i interaktionsdesign skall studenten:
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information;
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar;
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper och;
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen i interaktionsdesign skall studenten:
- visa förmåga att inom interaktionsdesign göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Ämnesspecifika lärandemål finns för varje kurs, i detta har de generella lärandemålen kopplats till interaktionsdesign enligt följande:
- Kunskap och förståelse - teori och tidigare forskning (kanonisk design, viktiga designelement och viktiga teoretiska begrepp)
- Färdighet och förmåga - färdigheter och teknik (inklusive designstrategi)
- Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektion och kritik
Magisterexamen (60 hp) med huvudområdet interaktionsdesign.