Kursplan våren 2018
        
    
        Kursplan våren 2018
    
    Benämning
            Forskning och kritiskt förhållningssätt
        Engelsk benämning
            Science and Critical Approach
        Kurskod
            UV214A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2017-06-12
        Gäller från
            2017-08-28
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV203A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången) 
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G2F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt samt fördjupa sin kompetens gällande forskningsmetodologi och vetenskapligt arbete. Syftet är vidare att studenterna ska utveckla sin förmåga att formulera och motivera forskningsbara frågor inom fördjupningsämnet Barndom och lärande.
Innehåll
        Kursen är uppdelad i två teman, vilka har gemensamt att båda syftar till att utveckla studenternas kompetenser kring kritiskt tänkande, forskningsmetodologi och vetenskapligt arbete.
Det första temat är Avhandlingen – fördjupad förståelse för forskning. Studenterna läser och diskuterar en avhandling inom pedagogik eller utbildningsvetenskap utifrån hur denna är uppbyggd och förhåller sig till den vetenskapliga genrens krav.
Under det andra temat, Forskningsmetodik och undersökningsdesign, får studenterna fördjupa sig i hur en undersökning kan designas. De påbörjar då också planeringen inför sitt examensarbete genom att självständigt formulera ett forskningsproblem.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för samt kritiskt granska forskningsprocessens och den vetenskapliga rapportens olika moment
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt förstå och förhålla sig till de krav som ställs på vetenskapliga studier
- formulera och motivera en forskningsbar fråga med relevans för yrket och med syfte att analysera och/eller utveckla förskolans verksamhet i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv
Arbetsformer
        Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarierna utgörs av såväl lärarledda diskussioner i helklass som diskussioner i mindre grupper, och varvas med andra kommunikationsformer såsom i huvudsak föreläsningar, podcasts och arbetslagsmöten.
Bedömningsformer
        Kursen består av två sammanvägda delprov: 
 Delprov 1: Paper, examinerar mål 1–2. 
 Delprov 2: Projektskiss, examinerar mål 2–3.
För att erhålla betyget Väl godkänd ska båda delarna vara genomförda och det individuella papret bedömas som Väl godkänd.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Alvehus, Johan (2013). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. Stockholm: Liber (136 s) 
Löfdahl, Annica, Hjalmarsson, Maria, Franzén, Karin (red.) (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber (188 s)
 Avhandlingar inom pedagogik/utbildningsvetenskap tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).