Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Forskning och kritiskt förhållningssätt
Engelsk benämning
Science and Critical Approach
Kurskod
UV214A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-06-12
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV203A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt samt fördjupa sin kompetens gällande forskningsmetodologi och vetenskapligt arbete. Syftet är vidare att studenterna ska utveckla sin förmåga att formulera och motivera forskningsbara frågor inom fördjupningsämnet Barndom och lärande.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två teman, vilka har gemensamt att båda syftar till att utveckla studenternas kompetenser kring kritiskt tänkande, forskningsmetodologi och vetenskapligt arbete.
Det första temat är Avhandlingen – fördjupad förståelse för forskning. Studenterna läser och diskuterar en avhandling inom pedagogik eller utbildningsvetenskap utifrån hur denna är uppbyggd och förhåller sig till den vetenskapliga genrens krav.
Under det andra temat, Forskningsmetodik och undersökningsdesign, får studenterna fördjupa sig i hur en undersökning kan designas. De påbörjar då också planeringen inför sitt examensarbete genom att självständigt formulera ett forskningsproblem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för samt kritiskt granska forskningsprocessens och den vetenskapliga rapportens olika moment
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt förstå och förhålla sig till de krav som ställs på vetenskapliga studier
- formulera och motivera en forskningsbar fråga med relevans för yrket och med syfte att analysera och/eller utveckla förskolans verksamhet i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv
Arbetsformer
Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarierna utgörs av såväl lärarledda diskussioner i helklass som diskussioner i mindre grupper, och varvas med andra kommunikationsformer såsom i huvudsak föreläsningar, podcasts och arbetslagsmöten.
Bedömningsformer
Kursen består av två sammanvägda delprov:
Delprov 1: Paper, examinerar mål 1–2.
Delprov 2: Projektskiss, examinerar mål 2–3.
För att erhålla betyget Väl godkänd ska båda delarna vara genomförda och det individuella papret bedömas som Väl godkänd.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alvehus, Johan (2013). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. Stockholm: Liber (136 s)
Löfdahl, Annica, Hjalmarsson, Maria, Franzén, Karin (red.) (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber (188 s)
Avhandlingar inom pedagogik/utbildningsvetenskap tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).