Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2017-01-16

Kursplan med gällandedatum 2017-01-16

Benämning

Utveckling, lärande och specialpedagogik

Engelsk benämning

Development, learning and special education

Kurskod

UV202A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2016-11-25

Gäller från

2017-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV205A Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap (genomgången) eller UV201A Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap (genomgången) eller UV211A Pedagogiskt ledarskap och omsorgsetik (genomgången)

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om specialpedagogik i förskola. Vidare ska studenterna utveckla och visa förmåga att kritiskt analysera och förstå samband mellan förskollärares förhållningssätt, miljö och enskilda barns förutsättningar. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla förmåga att skapa utvecklings- och lärandemiljöer som gynnar alla barn oavsett levnadsvillkor.

Innehåll

Kursens huvudteman är barns hälsa, utveckling och lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv och dess tvärvetenskap. I kursen analyseras olika förutsättningar på olika nivåer samt diskuteras hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla barn i en inkluderande förskola. I kursen problematiseras också kategoriseringar av barn i svårigheter samt begrepp, fenomen och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Frågor om samverkan mellan olika aktörer och på olika nivåer belyses genom att studenterna granskar, utformar och ger varandra respons på förslag till stödinsatser med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, utredningar, forskning, teori och styrdokument.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten …

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, nätarbete, grupparbete och individuella, muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Kursen består av två prov.
Prov 1: Presentationsunderlag och medverkan i debatt (Presentation and Debate), 3 hp
Examinerar mål 2, 3 och 4.
Prov 2: Rapport med handlingsplan och studentkonferens (Report and Student Conference), 6 hp
Examinerar mål 1,2,3 & 5.
Betygskriterier
Prov 1: Presentationsunderlag och medverkan i debatt, 3 hp
För betyget Godkänd krävs att
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att
Prov 2: Rapport med handlingsplan och studentkonferens, 6 hp
För betyget Godkänd krävs att
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på rapporten samt lägst betyget godkänd på övriga delar.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ahlberg, Ann (2013). //Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar//. Stockholm: Liber (178 s)
////
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), //Relationell specialpedagogik: I teori och praktik//. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (10 s)
Balldin, Jutta (2010). //Utsatta barn i förskola – utmaningar och möjligheter. En kunskapsöversikt////.// I: //SOU 2010:95, Se, tolka och agera – allas rätt till en likvärdig utbildning//. Stockholm: Utbildningsdepartementet (60 s)
Tillgänglig på: http://www.regeringen.se/49b719/contentassets/4349fe904fc6465b8d446
936b93e337f/se-tolka-och-agera---om-ratten-till-en-likvardig-utbildning-hela-dokumentet-sou-201095 //(bilaga 3//)
Björck-Willén, Polly (2009). Är flerspråkiga förskolebarn i behov av särskilt stöd? I: A. Sandberg (red.). //Med sikte på förskolan. Barn i behov av stöd////. Lund: Studentlitteratur (s. 75-91) (16 s)//
Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Anders Broberg (2012). //Anknytning i förskolan. Vikten av trygghet för lek och lärande////. Stockholm: Natur och Kultur (kap 2, 3, 8, 10) (80 s.)//
Elvén, Bo Hejlskov (2014). //Beteendeproblem i skolan.// Stockholm: Natur & Kultur (159 s.)
Kristoffersen, Ann Elise & Simonsen, Eva (2014). Teacher-assigned literacy events in a bimodal, bilingual preschool with deaf and hearing children, //Journal of Early Childhood Literacy////, 14, 1, pp. 80-104.//// //(24 s)
Tillgänglig på: http://ecl.sagepub.com/content/14/1/80.full.pdf+html //
//
Lindstedt, Inger (2013). //Textens hantverk: om retorik och skrivande////. Lund: Studentlitteratur (157 s.)////
//
Lutz, Kristian (2013). //Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM////. Stockholm: Liber (126 s)////
//
Olsson, Staffan (2011). //Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola//. Lund: Studentlitteratur (valda delar ur kap 3 samt kap 4) (80 s)
Palla, Linda (2011). //Med blicken på barnet. //Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik////. Malmö: Lunds universitet (184 s)
Tillgänglig på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:445488/FULLTEXT01
Palla, Linda (2012). ”Vad är det som ska åtgärdas egentligen?” Om dokumentation i specialpedagogiska praktiker inom förskolan. I: Thomas Barow & Daniel Östlund (red.), //Bildning för alla! ////En pedagogisk utmaning.// Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 185-195) (10 s)
Sandberg, Anette & Ottosson, Lisbeth (2010). ”Pre-school teachers’, other professionals’, and parental concerns on cooperation in pre-school – all around children in need of special support: the Swedish perspective”. //International Journal of Inclusive Education//, 14(8), pp. 741-754. (15 s)
Tillgänglig på: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110802504606
//Läroplan för förskolan Lpfö 9//8 [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442
Åmot, Ingvild (2012). Etikk i praksis. Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen. //Nordisk Barnehageforskning// 5(18) 2012, s. 1-11 (11 s)
Tillgänglig på: file:///C:/Users/lusabe/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/QNA21TCT/437-913-1-PB.pdf

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.