Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Utveckling, lärande och specialpedagogik
Engelsk benämning
Development, learning and special education
Kurskod
UV202A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-25
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV205A Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap (genomgången) eller UV201A Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap (genomgången) eller UV211A Pedagogiskt ledarskap och omsorgsetik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om specialpedagogik i förskola. Vidare ska studenterna utveckla och visa förmåga att kritiskt analysera och förstå samband mellan förskollärares förhållningssätt, miljö och enskilda barns förutsättningar. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla förmåga att skapa utvecklings- och lärandemiljöer som gynnar alla barn oavsett levnadsvillkor.
Innehåll
Kursens huvudteman är barns hälsa, utveckling och lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv och dess tvärvetenskap. I kursen analyseras olika förutsättningar på olika nivåer samt diskuteras hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla barn i en inkluderande förskola. I kursen problematiseras också kategoriseringar av barn i svårigheter samt begrepp, fenomen och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Frågor om samverkan mellan olika aktörer och på olika nivåer belyses genom att studenterna granskar, utformar och ger varandra respons på förslag till stödinsatser med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, utredningar, forskning, teori och styrdokument.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten …
- redogöra för och diskutera hur barns utveckling, lärande och välbefinnande påverkas av normer, levnadsvillkor och relationer
- redogöra för hur specialpedagogiska utmaningar kan ta sig uttryck och förstås på olika nivåer, samt ge exempel på hur gynnsamma miljöer för utveckling kan utformas i en förskola för alla
- problematisera begreppet ”barn i svårigheter” i förhållande till förskolans möjligheter att skapa och upprätthålla inkluderande och likvärdiga lärmiljöer
- formulera en (norm)kritisk fråga som utgångspunkt för att söka, granska och använda aktuell forskning inom det specialpedagogiska och utbildningsvetenskapliga forskningsområdet
- formulera en handlingsplan för förskolans ansvar och arbete på individ-, grupp- och organisationsnivå utifrån ett dilemma med specialpedagogisk förankring
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, nätarbete, grupparbete och individuella, muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen består av två prov.
Prov 1: Presentationsunderlag och medverkan i debatt (Presentation and Debate), 3 hp
Examinerar mål 2, 3 och 4.
Prov 2: Rapport med handlingsplan och studentkonferens (Report and Student Conference), 6 hp
Examinerar mål 1,2,3 & 5.
Betygskriterier
Prov 1: Presentationsunderlag och medverkan i debatt, 3 hp
För betyget Godkänd krävs att
- området specialpedagogik i förskola problematiseras utifrån en vald fråga med en (norm)kritisk ansats.
- för frågan relevant forskning och kunskap bearbetas och presenteras.
- adekvata teoretiska begrepp används för att belysa komplexiteten inom valt område.
- den skriftliga och muntliga presentationen är mottagaranpassad och utmärks av ett korrekt språkbruk och referenshantering.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att
- presentationsunderlaget utmärks av mycket god disposition och språkbehandling.
- presentationen och deltagandet i den efterföljande debatten utmärks av ett nyanserat, analytiskt och dialogiskt förhållningssätt.
Prov 2: Rapport med handlingsplan och studentkonferens, 6 hp
För betyget Godkänd krävs att
- rapporten bygger på relevant forskning och innefattar tydliga argument för handlingsplan
- insats samt deltagande i studentkonferens bidrar till att klargöra och fördjupa diskussionen
- adekvata teoretiska begrepp används för att belysa kopplingen mellan valt case och en för barn, vårdnadshavare, förskollärare och verksamhet möjlig utvecklingsfrämjande plan
- kopplingen till styrdokument är tydlig och adekvat
- rapporten utmärks av god disposition, korrekt språkbruk och referenshantering.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att
- rapporten utmärks av en nyanserad och problematiserande hållning, vilket innebär att olika perspektiv behandlas med analytisk skärpa
- resonemang om förhållningssätt fördjupas av en reflekterande och problematiserande hållning, såväl till förskolans praktik som till förskollärarens roll
- rapporten utmärks av mycket god disposition och språkbehandling.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på rapporten samt lägst betyget godkänd på övriga delar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahlberg, Ann (2013). //Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar//. Stockholm: Liber (178 s)
////
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), //Relationell specialpedagogik: I teori och praktik//. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (10 s)
Balldin, Jutta (2010). //Utsatta barn i förskola – utmaningar och möjligheter. En kunskapsöversikt////.// I: //SOU 2010:95, Se, tolka och agera – allas rätt till en likvärdig utbildning//. Stockholm: Utbildningsdepartementet (60 s)
Tillgänglig på: http://www.regeringen.se/49b719/contentassets/4349fe904fc6465b8d446
936b93e337f/se-tolka-och-agera---om-ratten-till-en-likvardig-utbildning-hela-dokumentet-sou-201095 //(bilaga 3//)
Björck-Willén, Polly (2009). Är flerspråkiga förskolebarn i behov av särskilt stöd? I: A. Sandberg (red.). //Med sikte på förskolan. Barn i behov av stöd////. Lund: Studentlitteratur (s. 75-91) (16 s)//
Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Anders Broberg (2012). //Anknytning i förskolan. Vikten av trygghet för lek och lärande////. Stockholm: Natur och Kultur (kap 2, 3, 8, 10) (80 s.)//
Elvén, Bo Hejlskov (2014). //Beteendeproblem i skolan.// Stockholm: Natur & Kultur (159 s.)
Kristoffersen, Ann Elise & Simonsen, Eva (2014). Teacher-assigned literacy events in a bimodal, bilingual preschool with deaf and hearing children, //Journal of Early Childhood Literacy////, 14, 1, pp. 80-104.//// //(24 s)
Tillgänglig på: http://ecl.sagepub.com/content/14/1/80.full.pdf+html //
//
Lindstedt, Inger (2013). //Textens hantverk: om retorik och skrivande////. Lund: Studentlitteratur (157 s.)////
//
Lutz, Kristian (2013). //Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM////. Stockholm: Liber (126 s)////
//
Olsson, Staffan (2011). //Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola//. Lund: Studentlitteratur (valda delar ur kap 3 samt kap 4) (80 s)
Palla, Linda (2011). //Med blicken på barnet. //Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik////. Malmö: Lunds universitet (184 s)
Tillgänglig på: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:445488/FULLTEXT01
Palla, Linda (2012). ”Vad är det som ska åtgärdas egentligen?” Om dokumentation i specialpedagogiska praktiker inom förskolan. I: Thomas Barow & Daniel Östlund (red.), //Bildning för alla! ////En pedagogisk utmaning.// Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 185-195) (10 s)
Sandberg, Anette & Ottosson, Lisbeth (2010). ”Pre-school teachers’, other professionals’, and parental concerns on cooperation in pre-school – all around children in need of special support: the Swedish perspective”. //International Journal of Inclusive Education//, 14(8), pp. 741-754. (15 s)
Tillgänglig på: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110802504606
//Läroplan för förskolan Lpfö 9//8 [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442
Åmot, Ingvild (2012). Etikk i praksis. Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen. //Nordisk Barnehageforskning// 5(18) 2012, s. 1-11 (11 s)
Tillgänglig på: file:///C:/Users/lusabe/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/QNA21TCT/437-913-1-PB.pdf
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.