Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande i ämnen som är relevanta för interaktionsdesign. Relevanta ämnesområden kan bland annat vara: datavetenskap, informatik, informationssystem, människa-datorinteraktion, nya medier, konst, design (industri, produkt, grafisk, interaktion), kommunikationsstudier, mediestudier och kognitionsvetenskap.
Godkända supporting documents inklusive arbetsprover.
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Programmet omfattar heltidsstudier under två år och är uppdelat i åtta kurser enligt nedan.
När det gäller designmetodik sker en progression från deltagandemetoder med heterogena grupper i offentliga miljöer till deltagandemetoder där gränsen mellan design och användning upplöses, och vidare till designpraxis som en del av den akademiska kunskapsproduktionen.
Akademisk mognad utvecklas under hela programmet, då studenterna genomför ett avancerat självständigt projekt under det första året, och under det andra året ytterligare ett självständigt projekt i tydlig dialog med den mest banbrytande forskningen inom området.
Kunskap och förståelse
För masterexamen i interaktionsdesign skall studenten:
- visa en bred förståelse för området interaktionsdesign med sin föränderliga karaktär, historia och utveckling;
- visa gedigen kunskap om aktuella forskningsteman och olika genrer inom interaktionsdesign, inklusive en bred repertoar av designexempel från dessa genrer, samt dess empiriska kontext;
- visa fördjupad kunskap om det forskningsområde som valts för individuell fördjupning i form av ett självständigt examensarbete under programmets andra år;
- visa bred kunskap om de olika material som används inom interaktionsdesign, inklusive deras egenskaper, begränsningar och möjligheter;
- visa fördjupad kunskap om designmetoder, tillvägagångssätt och praxis inom interaktionsdesign i individuella, multidisciplinära och kollaborativa miljöer, och
- visa god förståelse för förhållandet mellan detaljer och övergripande strategier vid utformning av (nätverk av) produkter, tjänster, verktyg och/eller evenemang för upplevelser och interaktioner.
Färdigheter och förmåga
För masterexamen i interaktionsdesign skall studenten:
- visa förmåga att tillämpa en designpraxis som bygger på att lära genom att göra;
- visa förmåga att bidra till multidisciplinärt arbete med interaktionsdesign;
- visa förmåga att samarbeta med användare och andra intressenter i iterativa samdesignprocesser;
- visa förmåga att formulera och omformulera fruktbara designproblem, utmaningar, möjligheter och frågor i komplexa designsituationer;
- visa förmåga att flexibelt förhålla sig till designuppdrag och utforska en rad olika möjligheter i designprocessen;
- visa förmåga att välja och använda relevanta metoder, tekniker, verktyg och tillvägagångssätt i designarbetet, inklusive användandet av flertalet tekniker för att framställa interaktionsdesign;
- visa förmåga att utvärdera och kritisera designkoncept, prototyper och färdiga system med avseende på funktionella, rumsliga, estetiska, hållbara och etiska kvalitetsaspekter, med särskild tonvikt på metoder och teorier som fokuserar på användande;
- visa förmåga att reflektera över designprocessen och dess resultat samt att främja en konceptuell utveckling av interaktionsdesignområdet genom att artikulera kunskapsbidrag på forskningsnivå, och
- visa förmåga att rumsligt, muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera kunskapsbidrag som utvecklats genom designarbete, inklusive argumenten för dessa bidrag, med olika målgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen i interaktionsdesign skall studenten:
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta samhälleliga och etiska aspekter inom interaktionsdesign som ett område för kunskapsutveckling;
- visa insikt i interaktionsdesignens roll i samhället och interaktionsdesignerns ansvar för att utveckla meningsfulla tekniker, tjänster, verktyg och upplevelser ur ett humanistiskt perspektiv, och
- visa förmåga att reflektera över och lära av grupparbeten och individuella designprocesser och praktiska erfarenheter, för att identifiera nya kunskapsbehov och därigenom ta ansvar för sitt eget kontinuerliga lärande.
Masterexamen (120 hp) med huvudområdet interaktionsdesign.