Avancerad nivå
Kandidatexamen inom det utbildningsvetenskapliga eller det samhällsvetenskapliga eller det humanistiska området samt Engelska 6 alternativt Engelska B
alternativt
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp samt Engelska 6 alternativt Engelska B
Programmet omfattar 120 högskolepoäng på avancerad nivå. Ett självständigt arbete om 30 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik ingår. Utbildningen genomförs på engelska och innebär heltidsstudier. Termin 3 är rekommenderad termin för internationella utbytesstudier.
Utbildningen leder till en masterexamen inom huvudområdet pedagogik. Utbildningen har en stark forskningsanknytning samt en tvärvetenskaplig och internationell profil. Därigenom erbjuder den goda förutsättningar för en framtida utbildning på forskarnivå.
I utbildningen studeras pedagogik som praktisk och teoretisk tradition. Stor vikt läggs vid att studenten utvecklar såväl en teoretisk ram för förståelse som analysverktyg för arbete inom utbildningsområdet. Progressionen består i att studenten fördjupar sin kunskap om utbildningsteori samt utvecklar sin förmåga att delta i en vetenskaplig diskussion i och om pedagogik. Eftersom utbildningen genomförs på engelska fördjupar studenten successivt sin förmåga att kommunicera i internationella sammanhang.
Utbildningen är tvärvetenskaplig och innehåller ett brett utbud av teoretiska traditioner i form av utbildningsfilosofi, pedagogiska idéer, sociologi, kritiska studier och didaktik. Såväl kontinentala som angloamerikanska perspektiv på utbildning studeras.
Utbildningen har därtill en nära koppling till de professionsutbildningar som erbjuds vid Malmö universitet samt till fakultetens utbildningar inom pedagogik på forskarnivå.
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Högskolelag (1992:1434)
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, - visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.
Högskoleförordningen (1993: 100)
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för masterexamen, 120 högskolepoäng uppfyllda.
Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan. I examensbeviset anges benämningen
Masterexamen med huvudområde pedagogik med inriktning mot utbildningsteori.
Degree of Master of Arts (120 credits) with a Major in Education with a Specialization in Educational Theory
Programmet erbjuder möjlighet till studier vid andra lärosäten under termin 3. De i kursförteckningen angivna kurserna för denna termin kan då ersättas med motsvarande kurser lästa vid andra lärosäten inom eller utanför Sverige.
För tillträde till termin fyra krävs att samtliga kurser (60 högskolepoäng) under termin ett och två är godkända.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.