Avancerad nivå
Genomgångna kurser: ET601E Education: History and Theories of Education
LAPEA / Pedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Huvudområde Pedgogik - A1F
Kursen ingår i Utbildningsteori, masterprogram
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap kring olika teorier om undervisning, lärande, lärarideal och lärarrollen. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla kunskaper kring kvalitativ forskningsmetod samt utveckla och stärka sitt akademiska skrivande.
Kursen fokuserar undervisning som praktik och vad det innebär att vara lärare. Dessa frågor behandlas genom studier av (1) olika teoretiska perspektiv på undervisning och lärarrollen, (2) kvalitativa intervjuer med lärare, och (3) fiktiva porträtt av läraryrket där olika förhållningssätt till lärarrollen framställs. Via en mindre empirisk studie prövas och problematiseras ontologiska, epistemologiska och etiska utgångspunkter för kvalitativ forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera och problematisera olika teorier om undervisning, lärande, lärarideal och lärarroll,
- analysera metaforer om, och fiktiva exempel på, undervisning och lärarroller utifrån olika teoretiska perspektiv,
- pröva och värdera ett metodologiskt tillvägagångssätt och problematisera relevanta epistemologiska, ontologiska och etiska frågor i förhållande till detta,
- formulera en akademisk text på ett genremedvetet sätt.
Kursen bygger på regelbundna föreläsningar, seminarier, workshops och samläsning. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 4.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Villkor för betyg på hel kurs anges vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Biesta, Gert (2017). The Rediscovery of Teaching. London & New York: Routledge (111 s)
Brinkmann, Svend & Kvale, Steinar (2015). InterViews: learning the craft of qualitative research interviewing. Los Angeles: Sage Publications (424 s)
The Class (2008) [video]. Haut et Court
To Be and To Have (2002) [video]. Les Films du Losange.
Frank, Jeff (2017). Love and work: a reading of John Williams’ Stoner. Ethics and Education, 12(2), pp. 233-242 (9 s)
Freire, Paulo (2003). Pedagogy of the Oppressed. New York, NY: Continuum (180 s)
Hansen, David (2018). Bearing Witness to the Fusion of Person and Role in Teaching. The Journal of Aesthetic Education 52 (4), 21-48 (27 s)
Higgins, Chris (2003). Teaching and the Good Life: A Critique of the Ascetic Ideal in Education. Educational Theory 53 (2), 131-154 (23 s)
hooks, bell (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. London: Routledge (216 s)
The Kindergarten Teacher (2014) [video]. Cinema of Israel
Maxwell, Bruce (2015). ‘Teacher as professional’ as metaphor: what it highlights and what it hides. Journal of Philosophy of Education, 49(1), pp. 86-106 (20 s)
Mintz, Avi (2018). The present, past, and future of the gardening metaphor in education. Oxford Review of Education, 44(4), pp. 414-424 (10 s)
Noddings, Nel (2007). The one-caring as teacher. In: Curren, Randall (ed.) Philosophy of Education: An Anthology. Malden, MA: Blackwell Publishing (pp. 372-376) (5 s)
Pennac, Daniel (2011). School Blues. London: Maclehose Press (260 s)
Tubbs, Nigel (2005). Philosophy of the Teacher. Malden, MA: Blackwell Publishing (246 s)
Williams, John (2012/1965). Stoner. London: Vintage (288 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Pedagogik: Perspektiv på undervisning och läraren