Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande, minst 90 hp i idrottsvetenskap, sport management, sport business, folkhälsovetenskap, hälsopedagogik, hälsopromotion, idrottspsykologi, fritidsvetenskap, ämneslärarutbildning med inriktning idrott och hälsa eller liknande.
Engelska 6/B eller motsvarande.
Programmet går på heltid och leder till en magisterexamen i idrottsvetenskap efter att studenten fullgjort kursfordringar nedan.
Programmet syftar till att studenten utvecklar kompetenser som kan användas för att förstå och utveckla idrotten i sig och för att använda och kritiskt granska idrott, som en del av upplevelse-, fritids- och hälsosektorn och som en kraft till samhällsförändring. Stor vikt läggs vid en fördjupad förmåga att använda olika teorier och metoder för att förstå, analysera, förändra och använda idrott i riktning mot ett hållbart och jämlikt samhälle. I begreppet hållbart samhälle ingår såväl sociala som ekonomiska och miljömässiga perspektiv. Vidare syftar programmet till att ge såväl lokala som regionala, nationella och internationella perspektiv på idrott, idrottsvetenskap och ett hållbart samhälle. Urbana och innovativa lokala miljöer, med dess utmaningar och satsningar, används aktivt som levande exempel och case. Studenterna bidrar också aktivt med erfarenheter från olika länder och idrottskulturer. Utifrån dessa problematiserar studenterna den svenska och skandinaviska idrottskontexten.
Studenten ges genom programmet möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper, ett kritiskt förhållningssätt och förmåga att granska, utvärdera och utveckla idrotten och samhället som lämpar sig för ett brett spektrum av anställningar, företagande, entreprenörskap och forskning där idrotten och hälsa används t ex för att möta eller skapa förändringar och bidra till samhällsutvecklingen. Studenten arbetar för detta i nära dialog med aktörer utanför akademin.
Därtill förbereder utbildningen för forskarstudier. Utbildningen är nära knuten till den idrottsvetenskapliga forskningsmiljön på Malmö högskola och dess forskningsområden, främst inom samhällsvetenskapen, men också samarbetspartners inom såväl akademin som det omgivande samhället. Stor vikt läggs vid att på olika sätta belysa och arbeta med idrottsvetenskapens flervetenskapliga karaktär och idrottsvetarens position och möjligheter i samhället.
Programmet består av obligatoriska kurser på avancerad nivå om 60 högskolepoäng, samtliga inom huvudområdet.
Undervisningen bygger på såväl schemalagda moment i form av t ex föreläsningar och seminarier som självstudier. I programmet arbetar vi med en stor variation av pedagogiska former och material och använder bl a digitala kommunikationskanaler.
1 kap 9 § i Högskolelagen (1992:1434)
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål
Mål för magisterexamen:
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
(Högskoleförordningen 1993:100 Bilaga 2)
Magisterexamen (one-year) med huvudområdet Idrottsvetenskap, 60 högskolepoäng.
Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet.
Undervisningsspråk i de obligatoriska kurserna är engelska.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.