Avancerad nivå
Grundläggande behörighet:
Examen från utbildning på grundnivå omfattande minst 180 hp.
Särskild behörighet:
minst tre års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning eller av att arbeta med kompetensutveckling inom motsvarande organisation (som till exempel Polismyndigheten, Försvaret, Tullverket) alternativt avslutade kurser om minst 60 hp inom ett av följande ämne: pedagogik, utbildningsvetenskap, pedagogiskt arbete eller annat beteendevetenskapligt ämne, samt Engelska 6.
Masterprogrammet i högskolepedagogik erbjuder verksamma inom högre utbildning och motsvarande organisationer att fördjupa sig inom det högskolepedagogiska forskningsområdet med anknytning till den egna verksamheten och att utveckla sin kompetens genom ett vetenskapligt förhållningssätt.
Utbildningen syftar till att utbilda universitets- och högskolelärare så att dessa har relevant kompetens för att utbilda studenter som i sin framtida verksamhet ska kunna bidra till en hållbar samhällsutveckling. Viktiga beståndsdelar i denna kompetens är pedagogik för internationalisering, jämställdhet, breddat deltagande och hållbar utveckling. Utbildningen ger fördjupade kunskaper om lärandeteorier, undervisningsmetoder och studenters lärande i högre utbildning. I utbildningsprogrammet ingår att identifiera centrala begrepp inom vuxen¬utbildningsfältet samt att kunna redogöra för centrala aspekter i forskning om vuxnas lärande.
Efter genomgången utbildning kommer studenten, utifrån en forskningsbaserad ansats, kunna använda sina kunskaper för exempelvis kritiska analyser av lärandemiljöer och strategisk verksamhetsutveckling. Genomgången utbildning lägger en grund för olika karriärvägar inom och utanför akademin, liksom för studier på forskarutbildningsnivå.
Inriktning
Högskolepedagogiken behandlar vuxna studenters lärande inom ramen för högre utbildning. Teorier om vuxnas lärande samt vuxendidaktik i högre utbildning, kopplat till det livslånga lärandet utgör kärnan i huvudområdet. Centrala högskolepedagogiska begrepp såsom akademiskt lärarskap, lärandemiljöer, samverkan och professionsutveckling kommer behandlas, liksom centrala begrepp inom vuxenutbildning och högre utbildning såsom aktionsforskning, forskningscirklar samt reflekterande handledning. Utbildningen behandlar vidare frågor om förhållningssätt till undervisning och om metoder för undervisning på universitet eller högskolor. De studerande ges möjligheter till profilering utifrån ämnesdisciplin och verksamhet.
Arbetsformer
Läraktiviteter som grupparbete, självstudier, skrivande och kamrat respons kombineras med föreläsningar och seminarier på campus. Dessa kan komma att livesändas, så att studenterna kan välja att delta på plats eller via nätet.
Studenternas mångfald av erfarenheter och perspektiv tas tillvara och kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte har en central roll i utbildningens genomförande. Arbetsformerna utformas i dialog med deltagarna för att ta tillvara erfarenheter och tillämpa nyvunna högskolepedagogiska kunskaper.
Under utbildningstiden ges tillfälle och möjlighet till samtal om karriärmöjligheter till exempel genom möten med representanter för olika yrkesgrupper inom och utom akademin.
Utbildningen kommer att vara praxis- och professionsnära, där studenterna skriver uppsatser om frågeställningar som är sprungna ur den professionella verksamheten inom högre utbildning. Ett praxisnära utvecklingsprojekt är en obligatorisk del och i varje obligatorisk kurs ingår praxisnära moment där studenterna är varandras kritiska vänner.
Masterprogrammet i högskolepedagogik omfattar 120 högskolepoäng
varav minst 82,5 högskolepoäng i högskolepedagogik omfattande ett självständigt arbete om 30 hp i högskolepedagogik.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Ur Högskolelagen
Mål för masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, - visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Ur Högskoleförordningen
Masterexamen.
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för masterexamen, 120 högskolepoäng uppfyllda.
Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan. I examensbeviset anges benämningen
Masterexamen med huvudområde högskolepedagogik (120 högskolepoäng)
Degree of Master of Arts (120 credits) with a Major in Teaching and Learning in Higher Education
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Undervisningsspråk: engelska.
I tillämpliga fall kan examinationsuppgifter utföras på svenska.