Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande.
Engelska 6.
Communication for Development är en utbildning på halvfart. Studieformen är en kombination av liveseminarier och webbaserad kommunikation. Seminarierna, som varar två till tre dagar, är obligatoriska och består av föreläsningar, diskussioner och workshops. För studenter som inte har möjlighet att närvara fysiskt finns möjlighet att följa seminarierna online. Mellan seminarierna genomför studenterna uppgifter individuellt och i grupp.
I detta program, där studieformen och kursinnehållet är i samklang, ligger progressionen i den gruppdynamiska processen såväl som i själva kursarbetet. Ämnets tvärvetenskapliga karaktär innebär att samma innehåll ska ge fördjupad kunskap för studenter med olika bakgrund. En stor fördel med denna pedagogiska metod är att den sammanför olika erfarenheter. Genom att fokusera på mångfald i gruppen kan studenterna fördjupa sina kunskaper om sitt eget huvudämne och få en tillräcklig överblick över ämnet baserat på andra studenters akademiska bakgrund och praktiska erfarenheter. Detta kommer att göra det möjligt för dem att arbeta både tvärvetenskapligt och transkulturellt, oavsett vilket yrke de kommer att ha i framtiden.
Frågor som genus, etnicitet och migration genomsyrar hela programmet, men betonas särskilt i kurserna Media, Globalisation and Development samt Communication, Media and Culture Analysis. När det gäller miljöperspektiv betonar programmet lokala initiativ och deltagande på gräsrotsnivå som syftar till att uppnå en hållbar utveckling.
Det finns en tydlig fördjupning inom huvudområdet under utbildningens gång. Under det första året får studenterna en omfattande översikt över globalisering och en systematisk översikt av kunskapsområdet. Under det andra året följer studenterna specialiserade kurser innan de genomför ett självständigt arbete som fokuserar på ett av fältets delområden.
Communication for Development är ett tvärvetenskapligt fält som kombinerar forskning och fältarbete och som har vuxit fram under efterkrigstiden i skärningspunkten mellan kommunikations- och utvecklingsteorier. Fältets utveckling följer till stor del paradigmskiftena inom det internationella utvecklingssamarbetet, från 50- och 60-talens top-down moderniseringsstrategier till dagens processorienterade modeller som betonar deltagande och dialog, ofta med en kombination av flera olika strategier. Som en följd av globaliseringen har forskningsfältet gått in i en dynamisk fas av omprövning och nya idéer när det gäller analysen av mediernas roll i global utveckling och social förändring, liksom motsvarande kommunikationsstrategier.
Det övergripande syftet med programmet är tvåfaldigt:
- att ge fördjupade kunskaper om olika aspekter av globalisering med betoning på kulturens, mediernas och den nya informations- och kommunikationsteknikens roll i ett globalt utvecklingsperspektiv, samt
- att ge färdigheter för arbete med utveckling och social förändring inom internationellt utvecklingssamarbete såväl som inom andra områden.
Kunskap och förståelse
För magisterexamen i Communication for Development skall studenten visa:
- en förståelse för de sociala och kulturella konsekvenserna av globaliseringsprocesser genom fördjupade studier av specifika fallstudier av kommunikation för utveckling/social förändring i deras lokala, regionala och globala kontexter;
- fördjupad kunskap om en rad olika metoder - från textanalys till etnografi och aktionsforskning - för att analysera kommunikation, lärandeprocesser/pedagogik och kulturella förhållanden. Dessa metoder inkluderar ämnen som postkoloniala perspektiv på teori och identitetsskapande;
- kunskap om viktiga teoribildningar inom kommunikations- och kulturstudier (t.ex. etnografi, semiotik och diskursanalys), samt deras integration med och praktiska tillämpning i kommunikation för utvecklingsprocesser;
förståelse för internationellt utvecklingssamarbete och dess nyckelaktörer inom multilaterala, bilaterala och unilaterala verksamhetsområden, samt förmåga att analysera aktuella utvecklingstrender, deras förmedling (inbäddad i en mängd olika strategiska diskurser och kommunikation) och praktiska tillämpning, och - Förståelse för flera av följande allmänna teman: styrelseformer, medborgarskap och den offentliga sfären, medier och kommunikation om konflikter och fred, identitetspolitik och sociala rörelser, hälsa, miljö och hållbar utveckling samt konst, kulturarv och social förändring.
Färdigheter och förmågor
För magisterexamen i Communication for Development skall studenten visa:
- förmåga att integrera kunskap och att analysera, värdera och hantera komplexa företeelser och situationer inom området kommunikation för utveckling, även med begränsad tillgång till information;
- förmåga att självständigt analysera medier och kulturella artefakter och uttrycka betydelsen av medier och kultur - inklusive ny informations- och kommunikationsteknik - för global utveckling och social förändring;
- förmåga att utvärdera kommunikativa program ur ett globalt och lokalt utvecklingsperspektiv och att kunna omsätta denna analys i praktiken under svåra förhållanden och med små resurser;
- förmåga att självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar;
förmåga att både vetenskapligt analysera och praktiskt omsätta data och erfarenheter som studenten själv har samlat in; - förmåga att använda avancerad kritisk källanalys vid insamling av data, särskilt online;
- förmåga att, både muntligt och skriftligt, tydligt presentera och diskutera sina slutsatser samt den kunskap och argumentation som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, samt
- de färdigheter som krävs för att delta i forsknings- eller utvecklingsarbete eller för att arbeta inom andra kvalificerade yrken inom området Communication for development.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen i Communication for Development skall studenten:
- visa förmåga att inom området Communication for Development göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt att visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete;
- visa insikter om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att kritiskt reflektera över de olika delarna av kommunikationsprocessen och sin egen roll som kommunikatör eller medlare;
- visa förmåga till gränsöverskridande samarbete och interkulturell dialog samt kritisk självreflektion kring sin egen bakgrund och maktposition, inbegripet reflektion kring etiska frågor i samband med sitt arbete;
- visa förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Magisterexamen (60 hp).
God internetuppkoppling krävs.