Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Pedagogiskt ledarskap och omsorgsetik
Engelsk benämning
Pedagogical Leadership and Ethics of Care
Kurskod
UV211A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-06-15
Gäller från
2018-06-15
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ges möjlighet att utveckla kunskap om omsorgsetik och förmåga att reflektera normkritiskt om sociala relationer och pedagogiskt ledarskap.
Innehåll
I kursen introduceras två för uv-kurserna övergripande perspektiv; omsorgsetik och normkritik. Omsorgsetiken kan ses som traditionellt förbunden med det pedagogiska ledarskapet och omfattar de relationella värden som är förknippade med förskolans praktik, såsom närhet, erkännande, relation, likvärdighet och gemenskap. Förskolans delade ansvar för omsorg och fostran diskuteras och värderas i förhållande till föräldraskapets och barndomens varierade villkor. Ur ett normkritiskt perspektiv analyseras de värden som genomsyrar förskolan, samt hur olika sociala kategorier samverkar och makt kommer till uttryck i omsorgssituationer, till exempel i barns lek eller i samarbete med vårdnadshavare. Inom ramen för akademisk literacy får studenten träna på att värdera olika slags information.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten…
- resonera kring pedagogiskt ledarskap ur ett omsorgsetiskt perspektiv
- problematisera normer och värden i relation till förskolans omsorgsuppdrag
- värdera och använda olika slags vetenskapliga källor
- kommunicera och problematisera omsorgsetiska dilemman i förskolan
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av
grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, och föreläsningar. Studenterna samlar in erfarenheter om omsorgetiska dilemman från förskolans praktik. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Gestaltande presentation (Performative Presentation), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G)
Prov 2: Paper (Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-4.
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergman, Roger (2004). Caring for the ethical idea: Nel Noddings on moral education. Journal of Moral Education, 33:2, 149-162 (13 s)
Enö, Mariann (2005). Att våga flyga. Ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och förskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet. Malmö: Malmö högskola. (Kap 6 och 7) (124 s)
Hellman, Anette (2013). Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv. Stockholm: Liber (146 s)
Johansson, Eva (2001) Små barns etik. Liber: Stockholm (192 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (242 s)
Noddings, Nel (2012) Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 1, 2, 8 & kapitlet Feminism, Philosophy, and Education) (90 s)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (egenvalt kapitel om ca 20 s)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red) (2013) Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (egenvalt kapitel om ca 20 s)
Litteratur kan tillkomma i samband med kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).