Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Förskola, värdegrund och samhälle
Engelsk benämning
Preschool, Values and Society
Kurskod
UV203A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-03-14
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV202A Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar ett självständigt förhållningssätt till professionens etiska och demokratiska uppdrag. Kursen syftar också till att studenten utvecklar fördjupad förståelse för samband mellan förskolans uppdrag, organisation och utbildningspolitiska värden inom ramen för ett intersektionellt perspektiv.
Innehåll
Inom kursen behandlas förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv. Barnkonventionen studeras och analyseras med fokus på etiska dilemman och internationella variationer. I kursen studeras samband mellan förskollärarrollen, förskolans uppdrag och organisation ur ett historiskt perspektiv, samt hur aktuella politiska värden präglar dessa. Upphöjda begrepp som hållbar utveckling, livslångt lärande och hälsa diskuteras och problematiseras inom ramen för förskolans värdegrundsuppdrag och med ett intersektionellt förhållningssätt. Studenterna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera en för innehållet relevant fråga, samt att söka, använda och förhålla sig kritisk till olika källor för att belysa denna fråga ur olika perspektiv. På så sätt får studenterna möjlighet att vidareutveckla sitt vetenskapliga tänkande, introduceras i forskningsprocesser och utveckla förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. Studenterna presenterar sina texter i seminarieform och övar sig på att med ett kritiskt förhållningssätt kommunicera sina resultat.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- redogöra för och kritiskt analysera förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv
- redogöra för samband mellan förskolans organisation och förskollärares uppdrag ur ett historiskt och politiskt perspektiv
- kritiskt granska och ur ett intersektionellt perspektiv analysera förskolans värdegrund såsom den kommer till uttryck i partnerskolans handlingsplaner
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Detta inkluderar att delta i nätbaserat lärande och att utnyttja digitala medier för samarbete. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Bedömningsformer
Prov 1
Hemtentamen (Home-Examination) 6 hp
(mål 1 & 2)
För betyget Godkänd krävs att
- redogörelsen och analysen av förskolans etiska och demokratiska uppdrag, samt samband mellan förskolans organisation och förskollärares uppdrag stöds av relevant litteratur, samt har inslag av egna reflektioner och resonemang,
- texten är tydlig och strukturerad, med korrekt språkbruk och referenshantering.
För betyget Väl Godkänd krävs utöver ovanstående att
- redogörelsen och analysen är nyanserad och självständig,
- teoretiska perspektiv utvecklas och problematiseras.
Prov 2
Muntlig presentation (Oral Presentation) 3 hp (mål 3)
För betyget Godkänd krävs att
- analysen av förskolans värdegrund görs med stöd av teoretiska begrepp grundade i ett intersektionellt perspektiv,
- presentation och deltagande i seminarium utmärks av ett analytiskt och dialogiskt förhållningssätt,
- presentationen är relevant i förhållande till innehåll, mottagaranpassad och etisk.
För betyget Väl Godkänd krävs utöver ovanstående att
- analysen kännetecknas av ett självständigt och problematiserande förhållningssätt,
- innehållet nyanseras och fördjupas i presentationen.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barnkonventionen, se Unicef eller Barnombudsmannens hemsida
Bergström, Göran & Boréus, Kristina. (2012) Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig text och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur (kap 1, 4)
Dahlstedt Magnus & Olson, Maria (2013) Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups (141 s)
Englund, Tomas (2011) Utbildning som medborgerlig rättighet. Föräldrarätt eller barns rätt eller …? Göteborg: Daidalos (370 s)
Johansson, Eva & Thornberg Robert (2014): Värdepedagogik: Etik och demokrati i förskola och skola. Stockholm: Liber (300 s)
Mulinari, Diana & de los Reyes, Paulina (2005) Intersektionalitet – kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap. Stockholm: Liber (144 s)
Noddings, Nel (2012) Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 3, 8, 9, 11, 12)
Pierre, Jon & Jarl, Maria (2012) (eds): Skolan som politisk organization. Malmö: Gleerups (216 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare. (ca 200 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.