Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Oral rehabilitering och processteknologi
Engelsk benämning
Oral Rehabilitation and Process Technology
Kurskod
TV223A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2020-05-26
Fastställandedatum
2022-05-18
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på terminskurs 2 samt vara godkänd på terminskurs 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personens utveckling som tandtekniker med ett förhållningssätt som innebär att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt skapa förståelse för kunskap i olika sammanhang; att tillägna sig och behålla ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Innehåll
Terminskurs 3 är uppbyggd kring temat ”Oral rehabilitering och processteknologi” och är indelad i 4 integrerade delmoment; materiallära, fastsittande protetik, bettfysiologi och avtagbar protetik. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar.
Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt med god prognos och utan oönskade bieffekter efter ett sjukdomsförlopp har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål.
Under terminskurs 3 vidgas detta perspektiv genom delmomenten bettfysiologi och avtagbar protetik med inriktning på delproteser. Inom ämnet fast protetik tillkommer brokonstruktioner i metallkeramik och helkeramiska tandersättningar. Parallellt fördjupar studenten sina kunskaper i materiallära för att få förståelse för de olika processer och material som används inom de olika delmomenten.
Det är därför viktigt att den studerande utvecklar sin förmåga till livslångt, självständigt kunskapssökande och lärande. En sådan kompetens innebär att den studerande skall kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara de processteknologier som används vid framställning av protetiska konstruktioner
- förklara bettets och munhålans normalanatomi samt partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer avseende käkrelationer och artikulationsmönster
- analysera tuggsystemets uppbyggnad och normalfunktion samt principer för val av artikulationsmönster vid protetisk rehabilitering
- övergripande beskriva kraniomandibulära störningar och deras förekomst, uppkomst, förlopp och behandling
- övergripande beskriva principer för behandling med dentala implantat
- analysera tuggapparatens artikulationsmönster med hjälp av digitala och analoga hjälpmedel samt ha kunskap om olika artikulatorers funktion och användningsområden
- förklara betydelsen av munhålans barriärfunktion och hur den kan upprätthållas vid belastning av orala hård- och mjukvävnader
- analysera dentala rekonstruktioner relaterat till inflammationsutveckling i munhålan
- förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön
- beskriva mekanismerna för bindning av dentala material till emalj och dentin
- förklara principer och förutsättningar för att med fast och avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom återupprätta en god oral funktion
- de estetiska principer som tillämpas inom tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka, värdera och använda nationell och internationell vetenskaplig information nödvändig för de fall som avhandlas under kursen
- analysera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper
- framställa bettskenor och ha kunskap om utformning, användningsområde och funktion hos olika specialanpassade skenor/skydd
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik
- använda CAD/CAM för analys och framställning av olika specialanpassade tandtekniska produkter
- självständigt hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt sätt, samt med hänsyn taget till arbetsmiljö och ergonomi
- planera för, utforma, framställa och utvärdera de komplexa protetiska konstruktioner som avhandlas under kursen
- analysera, planera och utföra bettanalys och preprotetisk bettslipning av modeller i artikulator
- bedöma naturliga tänder med avseende på optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat
- ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa
- ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
- ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet
- förståelse för den patientbehandling studenten är en del i och ansvar för att det patientunderlag studenten har att arbeta med inte skadas under arbetets gång
- förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation
- ett vetenskapligt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk information.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Gruppträffar, demonstrationer, färdighetsträning på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Olika situationer eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med seminarier, föreläsningar och efterläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall(case) eller formulerande problem med inläsningsinstruktioner med redovisningsseminarier som schemaläggs i direkt anslutning. Resurspersoner bidrar genom att stimulera till att diskussionen sätts i en relevant tandteknisk/klinisk kontext.
Uppgifter som att skriva rapporter, enskilt eller i grupp, kommer att delas ut. Dessa skall genomföras fortlöpande och redovisas under kursen, vilket kan ske skriftligt och/eller muntligt med gemensam diskussion.
Färdighetsträning görs under lärarhandledning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik och kopplar till det som studeras i grupperna.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materialskador, demonstreras dessa moment av läraren innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och är ett viktigt komplement till gruppernas teoretiska arbete. Inför demonstrationerna hänvisas det till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, demonstrationsfilmer, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatt i dessa innan demonstrationerna och det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt!
Färdighetsträning (praktiskt arbete) på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten ska göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som ska ligga till grund för examinationen (se nedan) ska utföras helt självständigt. Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar och seminarier
Ges till hela kursen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamet är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning ska tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen och tider för självstudier är angivna i kursschemat.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande.
Kursen omfattar två provmoment:
- Praktiska moment (15 hp) som tex. omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i seminarier, workshop och praktiska moment. Bedömningen görs utifrån angivna egenbedömningskriterier för respektive moment. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen dels genom egenbedömning, kamratbedömning och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Slutlig bedömning för godkännande görs vid kursens slut
- Skriftlig och muntlig examination (15 hp)
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. För betyget G på kursen måste alla provmoment vara godkända
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Huvudböcker:
- Anusavice K J. Phillips' Science of Dental Materials 13th ed. St Louis: Elsevier/Saunders, 2022
- Leijon W Karlebo Materiallära. 14 utg. Stockholm: Liber, 2014
- Magnusson T. Klinisk bettfysiologi. Stockholm: Gothia, 2013
- O´Brien W J. Dental Materials and Their Selection. 4th ed. Chicago: Quintessence Publishing Co, 2008
- Shillingburg, Jacobi, Bracett. Fundamentals of Fixed Prosthodontics. 4th ed. Chicago: Quintessence publishing, 2012
-van Noort R. Introduction to Dental Materials 4th ed. London: Mosby, 2013
- Terry D. Geller W. Esthetic and Restorative Dentistry: Material Selection and Technique. 3rd ed. Quintessence Publishing, 2018
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.