Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Odontologisk teknologi i oral rehabilitering
Engelsk benämning
Odontological Technology in Oral Rehabilitation
Kurskod
TV222A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2019-12-12
Gäller från
2020-01-01
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på terminskurs 1 (eller motsvarande).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till individens fulla utveckling som tandtekniker. Detta innefattar att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet i olika sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö universitets övergripande mål, nedanstående mål.
Innehåll
Terminskurs 2 är uppbyggd kring temat ”Odontologisk teknologi i oral rehabilitering” och är indelad i 4 integrerade delmoment; ortodonti, materiallära, fastsittande protetik och avtagbar protetik. Oral rehabilitering med fasta och avtagbara proteser förutsätter ett väl fungerande samspel mellan tandvårdens olika yrkesgrupper. Med en långtgående specialisering som följd av att nya kunskapsområden införlivats i tandvården har tandteknikerns roll som teknologiresurs förstärkts vilket i sin tur skapat ett behov av mer djupgående materialkunskaper och kunskaper i processteknologi än tidigare. Samtidigt har behovet av inbördes förståelse mellan de olika yrkesgrupperna blivit allt tydligare.
För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs ingående kunskaper om så väl detaljer som helhetsbild. Detta innefattar allt ifrån lärorna om anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssynen på patienten. Förutom fördjupade kunskapsmål i dessa ämnen införlivas under terminskurs 2 även kursdelmomenten ortodonti och avtagbar protetik.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
• kunna redogöra för munhålans normalanatomi relativt den partiellt- och totalt tandlösa munhålans anatomi.
• visa kännedom om den orala hälsan i relation till människors åldrande, olika bakgrund, ursprung och de speciella krav detta ställer på tandvården.
• kunna redogöra för mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till protetiska konstruktioner.
• kunna beskriva tuggapparatens anatomi och artikulationsmönster samt artikulatorns funktion och användningsområden.
• visa kännedom om tandframbrott, bettutveckling samt käkarnas normala tillväxtmönster.
• visa kunskap om vanligt förekommande bettanomalier och hur dessa kan behandlas.
• visa kännedom om mekanismer för tandförflyttning, vävnadsreaktioner och biomekanik vid ortodontisk behandling.
• visa kunskap om principer och förutsättningar för att med fast och avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom återupprätta en god oral funktion.
• visa kunskap om sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön.
• visa kunskap om de processteknologier som används vid framställning av de protetiska konstruktioner som avhandlas under kursen.
• visa kunskap om bindning mellan olika dentala material i sammansatta protetiska konstruktioner.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
• visa förmåga att tillämpa utmaningsbaserat lärande och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska.
• visa förmåga att söka, värdera och använda nationell och internationell vetenskaplig information, nödvändig för de fall som avhandlas under kursen.
• visa kunskap om klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika oralprotetiska konstruktioner och visa förmåga att planera och genomföra sitt arbete därefter.
• visa kunskap om utformning, användningsområde och funktion hos ortodontisk apparatur samt kunnat framställa enkla ortodontiska apparater.
• visa förmåga att använda artikulator som hjälpmedel vid framställning av tandtekniska arbeten.
• visa förmåga att hantera dentala material på ett materialtekniskt och ur arbetsmiljösynpunkt tillfredsställande sätt.
• visa förmåga att utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper.
• visa förmåga att samarbeta utifrån såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
• visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat.
• visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
• visa ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
• visa strävan efter ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt i de grupper som är involverade i utbildningen
• visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
• visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av instrument, apparatur och material före användandet.
• visa ansvar för den patientbehandling studenten är en del i och ansvar för att det patientunderlag de har att arbeta med inte skadas under arbetets gång.
• visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation.
• visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Gruppträffar, demonstrationer, färdighetsträning på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Olika situationer eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med föreläsningar, seminarier och efterläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem.
Redovisningsseminarier schemaläggs i direkt anslutning till när arbetet med ett fall eller formulerat problem har avslutats. Resurspersoner bidrar genom att stimulera till att diskussionen sätts i en relevant tandteknisk/klinisk kontext. Uppgifter som att skriva rapporter, enskilt eller i grupp, kommer att delas ut. Dessa skall genomföras fortlöpande och redovisas under kursen, vilket kan ske skriftligt och/eller muntligt med gemensam diskussion. Färdighetsträning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik kopplar till de fenomen och förhållningssätt som studeras i grupperna. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materialskador, demonstreras dessa moment av läraren innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och skall ses som ett viktigt komplement till gruppernas teoretiska arbete. Inför demonstrationerna hänvisas det till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, demonstrationsfilmer, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan demonstrationerna och det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Färdighetsträning (praktiskt arbete) på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten skall göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar och seminarier
Ges till hela kursen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Gruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Genom självstudier ges det möjlighet för kunskapsinhämtning och är en förutsättning för att ta del av läraktiviteterna under kursen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen. Formativ bedömning sker också fortlöpande i samband med seminarieverksamheten och en målrelaterad summativ examination i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment.
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i:
- fortlöpande utvärdering (formativ bedömning), t.ex. genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både i gruppernas teoretiska arbete och under praktisk färdighetsträning
- skriftlig och/eller muntlig examination (målrelaterad summativ bedömning) sker i slutet av kursen och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment.
Fortlöpande utvärdering
Var och en i gruppen– utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
• arbeta med problemlösning
• ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
• ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
• ge och ta återkoppling
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt på de första 15 hp ”Formativ bedömning”, vilket motsvarar godkänd aktivitet i grupp-, praktisk färdighetsträning och seminarieverksamhet samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur kommer att utfärdas separat inför kursstart samt specifika instruktioner inför varje fall som studenterna ställs inför i den teoretiska utbildningen och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen. Kurslitteratur väljs i samråd med lärare.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.