Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Laboratoriet i vårdprocessen
Engelsk benämning
The Laboratory in the Healthcare Process
Kurskod
TV205A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2015-03-24
Gäller från
2015-07-01
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på termin 4 (TV204A) samt vara godkänd på termin 3 (TV203A).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande för praktikåret gemensamma mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurserna 4 (TV204A) och 5 (TV205A)är upplagda som ett praktikår. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under praktikåret får studenten möjlighet att praktisera sina kunskaper och färdigheter på ett tandtekniskt laboratorium. Förutom möjligheten att arbeta med patientfall skall studenten träna sina färdigheter i samarbete och kommunikation, dels inom laboratoriet och dels inom vårdteamet. Särskild vikt skall läggas vid att få en så stor spridning som möjligt på de arbetsuppgifter studenten ställs inför. Det är därför önskvärt att studenten alternerar mellan olika uppgifter på laboratoriet inom ramarna för vad som ingår i en tandteknikers arbetsuppgifter. Under praktikåret tränas studenten även i att söka information och att förankra sin arbetsmetodik och sitt arbetssätt i vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta sker genom arbetsuppgifter som lämnas veckovis, ofta i form av fall. Studenten kallas även in till fakulteten för att medverka vid seminarier och gå på föreläsningar även om en stor del av kontakten sker via Internet. Förberedelser inför examensarbetet på terminskurs 6 ingår även under praktikåret.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- kunna analysera bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster.
- kunna syntetisera de artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer.
- ha fördjupade kunskaper om mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas.
- kunna tillämpa klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och planera sitt arbete därefter.
- kunna syntetisera sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur produkter och material påverkar allmänhälsan, munhälsan och miljön.
- kunna redogöra för användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter.
- kunna analysera hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner.
- visa kunskap om terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga kunskap.
- kunna analysera betydelsen av processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt fysikaliska och kemiska egenskaper för de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen.
- visa fördjupad kunskap om den orala hälsan i relation till människans ålder och de speciella krav detta ställer på tandvården.
- visa kunskap om de samhälleliga förutsättningar som finns för tandteknisk verksamhet och tandvårdens övergripande organisationsstruktur.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa förmåga att självständigt kunna tillämpa problembaserat lärande och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen.
- visa förmåga att söka, värdera och analysera vetenskaplig information som huvudsaklig kunskapsbas för kursen samt kunna göra en nulägesanalys och identifiera kunskapsluckor inom ett avgränsat område.
- visa förståelse för och förmåga att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik.
- kunna analysera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt syntetisera detta vid framställning av protetiska konstruktioner.
- visa sig förstå och kunna hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat.
- visa sig med begränsad handledning kunna planera för, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg.
- kunna värdera och skriftligt och muntligt kommunicera vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och att utvärdera denna adekvat.
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
- visa ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
- visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet.
- visa förståelse för den patientbehandling studenten deltar i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt visa ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång.
- visa ett långtgående ansvar för att göra sitt bästa för att med alla tillgängliga medel hantera tekniker och material så att de bidrar till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd.
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet.
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder.
- visa förståelse för betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt
- visa insikt om människors ansvar för hur kunskap används.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar och självstudier (eget arbete).
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet
Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i arbetsmanualer, arbetsinstruktioner varuinformationsblad och bruksanvisningar innan självständigt eller arbete under handledning påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Tandteknikerutbildningen har fasta seminarietider på onsdagarna 08.15 – 10.00 enligt schema. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska pass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i
- fortlöpande utvärdering
- skriftlig och/eller muntlig examination.
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur anvisas ej vid problembaserat lärande.
Övrigt
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
- arbeta med problemlösning
- ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
- ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
- ge och ta återkoppling
Litteratur
I problembaserad inlärning anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.