Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Företagsekonomi: Digitala praktiker i organisatorisk och institutionell kontext

Engelsk benämning

Business Administration: Digital Practices in Organizational and Institutional Context

Kurskod

EK155A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2024-02-05

Fastställandedatum

2024-03-25

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.

Huvudområden

KSFÖE / Företagsekonomi, KSLOA / Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområde Företagsekonomi på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi.

Ingår i huvudområde Ledarskap och organisation på nivån 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i ledarskap och organisation.

Innehåll

Kursen introducerar teoretiska och kritiska perspektiv för att förstå, analysera, och problematisera digitala verksamheter utifrån deras organisatoriska och institutionella sammanhang, samt utifrån frågor om normer, genus, mångfald och utanförskap.

Studenten utvecklar sin förmåga att analysera digitala praktiker med fokus på organisatoriska och institutionella sammanhang där företaget, förvaltningen och den ideella organisationen utgör olika typer av organisationer som, ofta i projekt, utvecklar användning av digitala stöd i sin verksamhet. Studenten övar även muntlig presentation och akademiskt skrivande, med argumentation och perspektivskifte.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:

1. teori om organisation, institutionell teori, teori om kön och organisation och frågor om mångfald
2. skilda villkor som privata, offentliga och ideella organisationer verkar under
3. hur digital teknologi förändrar förutsättningar att organisera

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

4. tillämpa, växla mellan, och integrera, teoretiska perspektiv i analys av digitala praktikers organisatoriska och institutionella kontexter
5. argumentera med stöd i teori i presentation och diskussion av egna och andras analyser
6. utifrån kritiska perspektiv göra bedömningar, argumentera för och diskutera hur organisatoriska och institutionella faktorer villkorar hur digitala praktiker utvecklas, hur digitala praktiker påverkar organisationer och får institutionella effekter, och hur digital teknik förändrar förutsättningar för verksamheter att organiseras

Arbetsformer

Kursen innehåller följande former:

  • Föreläsningar
  • Grupparbete
  • Workshops
  • Seminarier

Bedömningsformer

Individuell examination, 6 hp (UV) (lärandemål 1-6)
Seminarium 1,5 hp (UG) (lärandemål 5, 6)

Samtliga lärandemål bedöms individuellt.

För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på alla examinerade moment. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell examination, 6 hp.

Kurslitteratur

  • Blomberg, J. (senaste upplagan). Management - Organisations- och ledarskapsanalys. Studentlitteratur, Lund.
  • Jönsson, L-E., Persson, A. & Sahlin, K. (senaste upplagan). Institution. Liber, Stockholm.

Artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.