Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Huvudområden
KSFÖE / Företagsekonomi, KSLOA / Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområde Företagsekonomi på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi.
Ingår i huvudområde Ledarskap och organisation på nivån 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i ledarskap och organisation.
Innehåll
Kursen introducerar teoretiska och kritiska perspektiv för att förstå, analysera, och problematisera digitala verksamheter utifrån deras organisatoriska och institutionella sammanhang, samt utifrån frågor om normer, genus, mångfald och utanförskap.
Studenten utvecklar sin förmåga att analysera digitala praktiker med fokus på organisatoriska och institutionella sammanhang där företaget, förvaltningen och den ideella organisationen utgör olika typer av organisationer som, ofta i projekt, utvecklar användning av digitala stöd i sin verksamhet. Studenten övar även muntlig presentation och akademiskt skrivande, med argumentation och perspektivskifte.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
1. teori om organisation, institutionell teori, teori om kön och organisation och frågor om mångfald
2. skilda villkor som privata, offentliga och ideella organisationer verkar under
3. hur digital teknologi förändrar förutsättningar att organisera
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
4. tillämpa, växla mellan, och integrera, teoretiska perspektiv i analys av digitala praktikers organisatoriska och institutionella kontexter
5. argumentera med stöd i teori i presentation och diskussion av egna och andras analyser
6. utifrån kritiska perspektiv göra bedömningar, argumentera för och diskutera hur organisatoriska och institutionella faktorer villkorar hur digitala praktiker utvecklas, hur digitala praktiker påverkar organisationer och får institutionella effekter, och hur digital teknik förändrar förutsättningar för verksamheter att organiseras
Arbetsformer
Kursen innehåller följande former:
- Föreläsningar
- Grupparbete
- Workshops
- Seminarier
Bedömningsformer
Individuell examination, 6 hp (UV) (lärandemål 1-6)
Seminarium 1,5 hp (UG) (lärandemål 5, 6)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på alla examinerade moment. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell examination, 6 hp.
Kurslitteratur
- Blomberg, J. (senaste upplagan). Management - Organisations- och ledarskapsanalys. Studentlitteratur, Lund.
- Jönsson, L-E., Persson, A. & Sahlin, K. (senaste upplagan). Institution. Liber, Stockholm.
Artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.