Grundnivå
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om skolverksamhetens och lärarprofessionens framväxt och förändring samt hur skolväsendet och yrkesrollen organiseras och regleras idag.
Kursen genomförs i två delar. Den första delen behandlar skolväsendets och lärarprofessionens framväxt och förändring. Relationen mellan utbildningspolitik, läroplan och skolverksamhet studeras utifrån läroplansteori och andra relaterade teorier. Den andra delen behandlar hur skolverksamhet och lärares arbete organiseras, styrs och regleras idag. Skolans verksamhet studeras i relation till styrdokument och idémässiga traditioner. Läraruppdraget diskuteras i relation till skolans kunskapsuppdrag, värdegrund, skolkultur och traditioner. Fråga om makt- och ansvarsfördelning mellan olika nivåer och aktörer uppmärksammas och belyses.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- • redogöra för huvuddragen i lärarprofessionen och skolväsendets historia i förhållande till samhälleliga förändringar (1)
• redogöra för och kritiskt granska relationen mellan utbildningspolitik och läroplan ur ett läroplansteoretiskt och internationellt perspektiv (2)
• förklara och kritiskt granska hur skolan och lärararbetet idag regleras, styrs och organiseras på olika nivåer (3)
• analysera relationen mellan den lokala skolorganisationen, styrdokument, dess idémässiga sammanhang samt läraruppdraget i relation till skolans kunskapsuppdrag och värdegrund. (4)
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter.
Prov 1: Individuell skriftlig inlämningsuppgift (Individual Written Assignment), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Individuell inlämningsuppgift och seminarium (Individual Written Assignment and Seminar), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups. Kap 1-6. (160 s.)
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (2019). Utbildningshistoria: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-7, 10, 21-28. (288 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Fjärde utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1-6, 8, 18-20. (320 s.)
Schött, Kristina (red.) (2015). Studentens skrivhandbok. (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större
förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen
har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan
som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.