Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om – och globala perspektiv på – barnlitteraturens genrer och former. Kursen syftar också till att studenten utvecklar pedagogiska och kreativa färdigheter i användandet av barnlitteratur.
Kursen hämtar exempel och innehåll från den världsvida barnlitteraturen, såväl äldre internationella klassiker, som nyare exempel på global barnlitteratur. Kursen strävar efter genre- och formbredd – bilderböcker, begreppsböcker, sagor, drama, sång och vers – och har därtill ambitionen att täcka in litteratur som riktar sig såväl till de allra yngsta spädbarnsålder som till tonåringen. Kursen innehåller moment som enskilt eller i kombination tränar och fokuserar kritiska, pedagogiska och kreativa perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redovisa och diskutera vad som globalt sett kännetecknar barnlitteraturens genrer och former,
- skapa och reflektera över en egengjord barnbok (skrift, bild, design),
- presentera valfri författare/illustratör från sitt eget hemland eller språkområde.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Kursen examineras genom tre prov:
Prov 1: Digital portfolio (Digital Portfolio), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Bok och reflektion (Book and Reflection Paper), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras lärande mål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Carroll, Lewis (2012). Alice in Wonderland. London: Penguin. (256 s.)
Erdrich, Louise (2021). The Birchbark House. New York: HarperCollins. (272 s.)
Gaiman, Neil (2009). The Graveyard Book. London: Bloomsbury. (304 s.)
Jansson, Tove (2017). Finn Family Moomintroll. London: Sort of Books. (176 s.)
Lindgren, Astrid (1995). Ronia, the Robber’s Daughter. London: Puffin. (176 s.)
St Exupéry, Antoine de (1995). The Little Prince. London: Wordsworth. (112 s.)
Course compendium – articles, extracts (620 pages)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Globala perspektiv på barnlitteratur