Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Inget huvudområde
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om – och globala perspektiv på – barnlitteraturens genrer och former. Kursen syftar också till att studenten utvecklar pedagogiska och kreativa färdigheter i användandet av barnlitteratur.
Kursen hämtar exempel och innehåll från den världsvida barnlitteraturen, såväl äldre internationella klassiker, som nyare exempel på global barnlitteratur. Kursen strävar efter genre- och formbredd – bilderböcker, begreppsböcker, sagor, drama, sång och vers – och har därtill ambitionen att täcka in litteratur som riktar sig såväl till de allra yngsta spädbarnsålder som till tonåringen. Kursen innehåller moment som enskilt eller i kombination tränar och fokuserar kritiska, pedagogiska och kreativa perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redovisa och diskutera vad som globalt sett kännetecknar barnlitteraturens genrer och former,
- skapa och reflektera över en egengjord barnbok (skrift, bild, design),
- presentera valfri författare/illustratör från sitt eget hemland eller språkområde.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom tre prov:
Prov 1: Digital portfolio (Digital Portfolio), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Bok och reflektion (Book and Reflection Paper), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras lärande mål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Carroll, Lewis (2012). Alice in Wonderland. London: Penguin. (256 s.)
Erdrich, Louise (2021). The Birchbark House. New York: HarperCollins. (272 s.)
Gaiman, Neil (2009). The Graveyard Book. London: Bloomsbury. (304 s.)
Jansson, Tove (2017). Finn Family Moomintroll. London: Sort of Books. (176 s.)
Lindgren, Astrid (1995). Ronia, the Robber’s Daughter. London: Puffin. (176 s.)
St Exupéry, Antoine de (1995). The Little Prince. London: Wordsworth. (112 s.)
Course compendium – articles, extracts (620 pages)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Globala perspektiv på barnlitteratur