Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Children's Literature in a Global Perspective

Engelsk benämning

Children's Literature in a Global Perspective

Kurskod

KS297E

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Inrättandedatum

2021-12-22

Fastställandedatum

2021-12-22

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om – och globala perspektiv på – barnlitteraturens genrer och former. Kursen syftar också till att studenten utvecklar pedagogiska och kreativa färdigheter i användandet av barnlitteratur.

Kursen hämtar exempel och innehåll från den världsvida barnlitteraturen, såväl äldre internationella klassiker, som nyare exempel på global barnlitteratur. Kursen strävar efter genre- och formbredd – bilderböcker, begreppsböcker, sagor, drama, sång och vers – och har därtill ambitionen att täcka in litteratur som riktar sig såväl till de allra yngsta spädbarnsålder som till tonåringen. Kursen innehåller moment som enskilt eller i kombination tränar och fokuserar kritiska, pedagogiska och kreativa perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. redovisa och diskutera vad som globalt sett kännetecknar barnlitteraturens genrer och former,
  2. skapa och reflektera över en egengjord barnbok (skrift, bild, design),
  3. presentera valfri författare/illustratör från sitt eget hemland eller språkområde.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom tre prov:

Prov 1: Digital portfolio (Digital Portfolio), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.

Prov 2: Bok och reflektion (Book and Reflection Paper), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.

Prov 3: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras lärande mål 3.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Carroll, Lewis (2012). Alice in Wonderland. London: Penguin. (256 s.)

Erdrich, Louise (2021). The Birchbark House. New York: HarperCollins. (272 s.)

Gaiman, Neil (2009). The Graveyard Book. London: Bloomsbury. (304 s.)

Jansson, Tove (2017). Finn Family Moomintroll. London: Sort of Books. (176 s.)

Lindgren, Astrid (1995). Ronia, the Robber’s Daughter. London: Puffin. (176 s.)

St Exupéry, Antoine de (1995). The Little Prince. London: Wordsworth. (112 s.)

Course compendium – articles, extracts (620 pages)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Globala perspektiv på barnlitteratur